Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Ne verjemi vsemu – (skrito) oglaševanje

Vlogerji in drugi influencerji objavljajo na internetu tudi z namenom služenja denarja (nekateri objavljajo zgolj zaradi denarja). To delajo tako, da promovirajo izdelke, ki jih dobijo v dar ali pa jih podjetja plačajo za to, da jih omenjajo in predstavljajo njihove izdelke. Da gre za oglasne vsebine, bi nas morali opozoriti, kar pa počnejo le redki influencerji oz. vlogerji. Še več, pogosto izdelke oglašujejo tako, da to zelo težko prepoznamo (npr. izdelek v ozadju).

Bodi pozoren na naslednje načine oglaševanja s strani vlogerjev:

  • Klasično oglaševanje: vlogerji na Youtube lahko zaslužijo denar z oglasi med ali pred svojimi videoposnetki, plačani pa so glede na število ogledov in všečkov. Takšni oglasi so jasno označeni.
  • Umestitve izdelkov: izdelek postavijo v videoposnetek oziroma objavo kot del ozadja, na primer – pulover, ki ga nosi vloger, avto v ozadju ali žitarice za zajtrk.
  • Promocijski artikli: vlogerji prejmejo vzorce izdelkov - pogosto lepotilne izdelke - od podjetij in pogosto že samo z omembo podjetja na tak način promovirajo in oglašujejo ta izdelek.
  • »Podružnične« povezave: vlogerji sodelujejo s spletnimi trgovinami (kot bi bil vloger njena podružnica) in potem objavljajo povezave do spletne strani oziroma izdelka ter prejmejo delež denarja od klikov.
  • Priporočilo: če se oseba pojavi v videoposnetku za dlje časa kot obraz neke blagovne znamke, se to šteje za priporočilo.
  • »Razpakiranje«: vlogerji razpakirajo izdelke - pogosto so to promocijski izdelki - in jih komentirajo.
  • "Nakupi": vloger gre po nakupih ali naroči nek izdelek prek spleta ter nato predstavi kaj je kupil.
  • Trženje svojih produktov: uspešnejši vlogerji tržijo svoje izdelke, npr. svoje parfume, oblačila, jedi ipd.
  • Javni nastopi: pojavljajo se na javnih dogodkih, npr. video konvencije ali lastne turneje, na spletnem mestu pa ponujajo svoje izdelke, zaračunajo lahko tudi vstopnico.
  • Plačljive naročnine: na YouTube je mogoče narediti kanale delno plačljive. Tisti, ki plačajo, imajo dodatne možnosti in vsebine.

Zakaj je pomembno, da prepoznamo oglase oz. plačane objave?

V plačanih objavah vlogerji ne bodo navedli slabosti, ali pa bodo omenili le nepomembne slabosti izdelka z namenom vzbujanja učinka nepristranskosti. Ker imajo med gledalci določen ugled, jim veliko gledalcev zaupa in kupi ta izdelek, saj so prepričani, da je izdelek predstavil s svojega vidika kot uporabnik. Izdelek pa je lahko bistveno slabši, kot ga je influencer predstavil, ali pa ima lastnost, ki te bo motila. Po nakupu si lahko zaradi tega razočaran. Če vloger označi, da gre za oglasno vsebino, potem veš, da je lahko pri predstavitvi pristranski in se lahko o izdelku pozanimaš pri neodvisnih virih (npr. straneh, ki testirajo izdelke.).

Številni vlogerji oz. influencerji v svojih vlogih nosijo različna oblačila in uporabljajo različne izdelke, ki so jih dobili v dar od oglaševalcev, ali so plačani, da jih uporabljajo, v svojem zasebnem življenju pa teh izdelkov ne uporabljajo oz. uporabljajo izdelke drugih proizvajalcev. Zato se vprašaj, preden kupiš pulover, ki ga v vlogih nosi tvoja priljubljena vlogerka, ali ga res uporablja tudi v svojem zasebnem življenju, kot sicer sama pravi?

Delno povzeto po Saferinternet.at.

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov