Varna uporaba spletnega klepetanja v šoli

Spletne klepetalnice so lahko uporabljene tudi v kontekstu šole. Prvi korak je osnovna teoretična predstavitev, ki ji naj sledi praktični del, v katerem bi imel vsak učenec možnost, da se seznani s tem, kako klepet dejansko deluje. V okviru tega lahko priredimo spletno klepetanje z učenci partnerske šole (doma ali v tujini), debate z znanstveniki, politiki ali pa tudi virtualni pouk oz. razredna srečanja.

Kako uporabljati spletne klepetalnice pri pouku?

  • Otrokom bi morale biti dostopne le izobraževalne spletne klepetalnice. Uporaba klepetalnic v izobraževalnem kontekstu mora biti vseskozi nadzorovana, učence pa je potrebno poučiti o pomembnosti varnosti pri uporabi spletnih klepetalnic.
  • Učitelji se morajo predhodno seznaniti z vsako klepetalnico, ki jo nameravajo uporabiti v učnem procesu, in sicer morajo preveriti, ali klepetalnica resnično ponuja izobraževalne izkušnje, morajo pa se seznaniti tudi z njenim delovanjem.
  • Učenci lahko uporabljajo le moderirane klepetalnice. Moderator preverja, kaj se udeleženci klepetalnice pogovarjajo in zagotavlja, da udeleženci spoštujejo pravila uporabe klepetalnice (neuporaba prostaškega jezika, ali kakršnega koli drugega neprimernega vedenja). V primeru, da tisti uporabniki klepetalnice, ki kršijo njena pravila niso vrženi iz klepetalnice ali javno opozorjeni, moderator ni on-line ali pa je neučinkovit.
  • Učitelj mora preveriti, na kakšen način je klepetalnica moderirana, ali jo moderira učitelj ali kakšna druga primerna odrasla oseba. Nekatere klepetalnice uporabljajo programsko opremo kot dodatek k človeškemu moderiranju, s čimer prikrivajo prihajajoče besedilo. V primeru, ko je za moderiranje klepetalnice uporabljena programska oprema, preglejte, katere so besede, ki se jih prekriva, npr. »kletvice«, »seks«, »skrivnost« itd.
  • Dobra klepetalnica mora imeti jasno določene pogoje delovanja ter izjavo o zasebnosti, katere je potrebno tudi uveljavljati, poleg tega pa mora uporabnike tudi opozarjati na nevarnosti in podajati pomembne varnostne nasvete.
  • Dobra izobraževalna klepetalnica mora imeti objavljen seznam tem, o katerih se na njej razpravlja. Poleg tega pa mora tudi zagotoviti, da gostitelj nadzoruje klepet ter ga vodi na takšen način, kakor ga vodi učitelj v razredu. (v nekaterih primerih gostitelj deluje na takšen način kot moderator)
  • Nekatere popularne klepetalnice imajo povezave na oglase ter druge spletne strani, zato je nadvse pomembno, da učitelj preveri pomen uporabe takšne klepetalnice za učni proces. Nekatere klepetalnice imajo tudi arhiv tem, na podlagi katerih lahko ocenite primernost uporabe klepetalnice v učnem procesu.
  • Da je uporaba klepetalnic v učnem procesu čim bolj učinkovita, morajo imeti učenci v klepetalnicah dejansko priložnost izraziti svoja lastna mnenja, da se učijo eden od drugega ter da načenjajo nove teme.
  • Ugotovite, ali lahko vsakdo sodeluje v klepetalnici. Ali obstaja razločevanje glede na starostno skupino? Na kakšen način klepetalnica potrjuje gesla in uporabnike?
  • Učence morate poučiti o dogovorjenih načinih pisanja v klepetalnicah. Otroci naj nikoli ne podajajo svojih pravih imen ali kakršnih koli drugih osebnih informacij. Poleg tega pa se morajo zavedati, da karkoli rečejo, odseva šolo. Šole pa naj vključijo zavrnitev na koncu vsakega elektronskega sporočila.
  • Otroke je potrebno poučiti, da se nikoli ne smejo sestati z nekom, ki so ga spoznali v spletni klepetalnici.
  • Zgornje smernice za uporabo klepetalnic naj učitelji predstavijo tudi staršem, da jih bodo le-ti uporabljali tudi doma.

Pripravite načrt, kako boste nadzirali potek klepeta

Pripravite načrt, kako boste skušali slediti klepetu. Ključno je, da pripravite načrt, kako se boste soočali z jezikom, ki ga boste zasledili v klepetu. Tukaj je nekaj vprašanj o katerih razmislite:

  • Kako se boste soočali z napakami? Bo vaš poudarek na slovnični pravilnosti ali sproščenem klepetu? Ali boste na napake opozarjali med klepetom, jih popravljali ali med klepetom ignorirali in jih izpostavili po končanem klepetu? Če boste na napake opozarjali med klepetom, katere napake bodo najbolj pomembne?
  • Kako boste reagirali, če bo prišlo do uporabe besed, ki jih ne smejo uporabljati (žaljivke ipd.)?
  • Kako želite biti vi kot učitelj vključeni v klepet? Se bodo učenci naučili več, če boste prevzeli vlogo vodje diskusije, enakovrednega člana ali zgolj tihega opazovalca?

Uporabite vsebino klepeta za nadaljnje aktivnosti

Razmislite o nadaljnjih aktivnostih po zaključenem klepetu. Učenci pogosto uživajo v klepetu, vse dokler ne zvoni zvonec, zato pogosto zmanjka časa, da bi uporabili svojo novo pridobljeno samozavest kot komunikatorji za osebno razpravo. Cilj uporabe klepetalnice je namreč tudi izboljšanje veščin za osebno komunikacijo, zato je dobro da pripravimo nadaljnje aktivnosti,s katerimi naj skušajo tudi ustno doseči tisto, kar so dosegli v klepetalnici.

  • Pri tem vam lahko koristi dnevnik klepeta (angl. chat log). Ta vam omogoči vpogled v komunikacijske veščine vaših učencev. Dnevnik klepeta je tudi bogat vir vsebin za prihodnje učne ure. Zato si po poteku klepeta vzemite čas in kopirajte pogovor npr. v Wordov dokument za nadaljnjo obdelavo. Potek stavkov, napake, vrzeli v informacijah, so le nekatere izmed številnih dejavnosti, ki jih lahko uporabite v nadaljnjih aktivnostih. Pri tem je najbolj pomembno, da ste previdni pri tem, ko boste z učenci razpravljali o njihovem pisanju. Morda je priporočljivo, da spremenite imena ali jih izbrišete, nekateri učitelji pa najprej vprašajo učence, če se s tem strinjajo.

Vir: L&S.