Natečaj za 3. triado: MLADI POTROŠNIKI V DIGITALNEM SVETU
Navodila za avtorje in mentorje
Kdo lahko sodeluje?
Na SAFE.SI nagradnem video natečaju lahko sodelujejo učenci od sedmega do devetega razreda osnovne šole. Učenci na natečaju lahko sodelujejo kot posamezniki ali v skupini, ki jo lahko sestavlja največ šest učencev. Učenci oz. skupine učencev morajo svoje izdelke pripraviti pod vodstvom mentorja, ki je dolžan koordinirati delo (izpolniti prijavnico, posredovati izdelek, izjavo o avtorstvu in varovanju osebnih podatkov ipd.).
Opis teme
Otroci in mladostniki so na internetu izpostavljeni številnim pastem potrošništva. V digitalnem svetu je težko ločiti med zaupanja vrednimi in zavajajočimi informacijami. Otroci morda nimajo kritičnih miselnih veščin, potrebnih za prepoznavanje zavajajočih oglasov, lažnih ocen in spletnih trgovin ali nepoštenih marketinških praks. Dandanes v časih sodobnega spletnega potrošništva otroci in mladostniki pogosto ne razumejo prave vrednosti denarja niti tega, zakaj in kako oglasi naredijo izdelke tako privlačne in »nujne za nakup«. Družbena omrežja in spletne platforme lahko ustvarjajo pritisk, da morajo otroci imeti določene izdelke ali slediti trendom, kar vodi do nepotrebnih nakupov in izkrivljenega dojemanja, kaj je resnično potrebno.
Učenci in učenke naj pripravijo video na temo potrošništva v digitalnem svetu, za katerega lahko kot iztočnico vzamejo katerega od naslednjih tematskih sklopov.
- Kritično presojanje spletnih informacij: Učenje prepoznavanja dobrih in koristnih spletnih virov je ena izmed ključnih življenjskih spretnosti v sodobnem času. S tem si lahko pomagate, da ne bi škodili sebi ali drugim z upoštevanjem napačnih nasvetov ali celo nasedli spletnim goljufom (npr. prek lažnih nagradnih iger). Kadar obiščemo neko stran, moramo biti sposobni oceniti, če je kaj sumljivega in ali nas želijo prevarati. Kako torej presojati zanesljivost spletnih strani, kaj so znaki da gre za prevaro ali škodljive, nevarne nasvete, vire …
- (Zavajajoče) oglaševanje: Otroci in mladostniki so pogosto tarča oglasov, ki obljubljajo hitre rezultate ali posebne ugodnosti. Pomembno je, da jih naučimo prepoznati zavajajoče trditve in preveriti verodostojnost ponudb. Na spletu se pojavljajo tudi lažni oglasi, ki lahko uporabljajo ime in podobo legitimnih podjetij, katerih namen je zbiranje podatkov o kreditnih karticah in/ali vodijo v mesečno naročnino za tiste, ki jim nasedejo. Potrebno je tudi kritično presojanje vsebin oglasov, na katere lahko naletijo med brskanjem po spletu. Med oglasi je namreč veliko zavajajočih: »Nauči se tuj jezik v 21 dneh«, »Shujšaj 20 kg v 2 tednih« ipd. Nekateri prodajajo stvari, ki sploh ne obstajajo, in uporabljajo slike izdelkov, ki jih je naredila umetna inteligenca. Nekatere spletne strani zbirajo osebne podatke za ciljno oglaševanje in skušajo na takšen način vplivati na vedenje in navade otrok. Učenci se morajo zato naučiti varovati svoje osebne podatke in uporabljati nastavitve zasebnosti. Večina brezplačnih iger, aplikacij, spletnih strani ipd. vsebuje oglase. S tem ko jih uporabljamo, se izpostavljamo oglaševanju, ki je včasih tudi zelo agresivno in je lahko tudi neprimerno za otroke. Pomembno je, da znamo oglase prepoznavati, ločiti kaj je vsebina in kaj je oglas, opazovati, kako na nas vplivajo, in jih kritično presojati.
- Vplivneži in sponzorirane vsebine: Vplivneži pogosto promovirajo izdelke, ki jih sami ne uporabljajo ali v katere ne verjamejo. Učenci naj se zavedajo, da so mnoge objave plačane promocije in naj kritično presodijo priporočila, ki jih dajejo. Anketa, ki smo jo v okviru Safe.si izvedli februarja in marca 2022 med osnovnošolci tretjega triletja in srednješolci je pokazala, da imajo družbena omrežja vpliv na njihovo samopodobo, in skoraj tri četrtine jih poroča, da svoje telo primerjajo z drugimi zaradi podob, ki jih vidijo na družbenih omrežjih. Podobno skoraj tri četrtine anketiranih meni, da so mladi pod vplivom raznih lepotnih gurujev ter fitnes vplivnežev: 53 % jih je že spremenilo svoj videz na podlagi objav vplivnežev ter kupilo različne izdelke, ki so jih vplivneži promovirali na družbenih omrežjih. Pri tem pa lahko hitro naletijo tudi na ponarejene izdelke, ki so lahko nevarni in nekakovostni. Zato je pomembno, da se otroci naučijo prepoznati zanesljive prodajalce in da znajo preveriti ocene izdelkov.
- Mikrotransakcije v videoigrah: Veliko aplikacij v Trgovini Play ali v App Store je brezplačnih. A vseeno lahko tudi te aplikacije ponujajo nakupe, za katere je potreben pravi denar. Mnoge spletne igre ponujajo nakupe v igri, ki lahko hitro postanejo dragi. Otroci morda ne razumejo prave vrednosti denarja in lahko nenamerno porabijo velike vsote. Pomembno je, da imamo nakupovanje v aplikacijah pod nadzorom, saj se lahko hitro zgodi, da bo račun zelo visok – govorimo lahko o zneskih nekaj sto evrov ali več. Pri nakupih v aplikacijah lahko nehote veliko zapravimo, saj so zneski majhni in zato nimamo vedno pravega občutka, koliko smo zapravili. Če je nakupov veliko, je lahko znesek ob koncu meseca tudi visok.
- Spornost igralnih elementov, ki so podobni igram na srečo: Mnoge spletne igre vključujejo elemente, podobne igram na srečo, kot so "loot boxes" (t.i. plenilske škatle), kar lahko vodi v zasvojenost in finančne izgube, tudi če uporabljajo virtualno valuto. Brez teh škatel pogosto igralci ne morejo dovolj hitro napredovati v igrah, ki jih igrajo, in so zato zelo zaželene med otroki. Te škatle spremlja zelo agresivno trženje ter zavajanje glede verjetnosti, da bo (mladi) uporabnik dejansko prejel najbolj uporabno pomoč za nadaljevanje in hitro napredovanje v igri.
- Lažne spletne trgovine: Na spletu se pojavljajo številne lažne spletne trgovine, ki ponujajo izdelke priznanih blagovnih znamk z zelo velikimi popusti. Gre za mamljivo ponudbo, ki ji nasedejo številni, saj mislijo, da lahko privarčujejo 50, 70 ali celo 90 % cene. Gre za prevarantske trgovine, katerih namen je kraja denarja, saj po naročilu želenega izdelka kupec ne prejme, ali pa prejme ceneni ponaredek slabe kakovosti.
- Drugo: učenci/ke lahko sami izberejo poljuben vidik teme “mladi potrošniki v digitalnem svetu”, ki bi ga želeli predstaviti v videu.
Kot dodatna pomoč vam lahko služi spletna stran Točke osveščanja o varni rabi interneta Safe.si: www.safe.si.
Kakšne izdelke je mogoče prijaviti?
Učenci tretje triade pripravijo video na razpisano temo, ki sme biti dolg največ 90 sekund, hkrati pa ne sme biti krajši od 30 sekund. Posnet je lahko s fotografskim aparatom, visokokakovostnim mobilnim telefonom ali video kamero.
Prosimo upoštevajte tudi ostale specifikacije:
- Razmerje stranic: Priporočeno razmerje je 9:16, kar pomeni, da je video v pokončni obliki.
- Ločljivost: Priporočena ločljivost je 1080 x 1920 pikslov.
- Pripravite ga v enem izmed naslednjih formatov: MP4 in MOV. Video delo mora biti oddano kot ena sama datoteka.
Komisija bo ocenjevala tako kakovost videa v smislu vsebinske predstavitve teme kot tudi tehnične izvedbe. Zaželena je uporaba montaže in dodajanje kakovostnega zvoka in slike.
Prijava
Mentorji učence, ki se želijo pridružiti natečaju, prijavijo elektronsko prek spletne strani https://izobrazevanja.safe.si/natecaj. Rok za prijavo teme je 17.1.2025. Dodatna pojasnila po telefonu (01 5805 354).
Kdaj je zadnji rok za oddajo izdelkov?
Rok za oddajo izdelkov je 4.4.2025.
Kako oddati končni izdelek?
Izdelke je možno oddati le preko obrazca https://izobrazevanja.safe.si/oddaja
Tekmovalci oz. njihovi mentorji morajo izpolniti in skupaj z oddanim izdelkom oddati izjavo o avtorstvu in varovanju osebnih podatkov. Tekmovalni izdelki so avtorsko delo. V skladu z izjavo o avtorstvu morajo biti vsi navedeni kandidati, ki izdelek oddajo, tudi avtorji izdelka. V skladu z izjavo o avtorstvu avtorji zagotavljajo, da so avtorji poslanega izdelka ter da imajo vse potrebne avtorske pravice oziroma dovoljenja za uporabo uporabljenega materiala. Kršitev avtorskih pravic pomeni avtomatično diskvalifikacijo in izključitev z natečaja. Za morebitne spore med osebami, ki bi uveljavljale avtorske pravice za vsebine, SAFE.SI ne prevzema odgovornosti.
Kako je z avtorskimi pravicami?
V primeru uporabe slike, glasbe, podobe, besedila ipd. drugega avtorja, se to lahko stori samo v skladu z zakonom o avtorskih pravicah, torej, če gre za dela, za katera ste eksplicitno pridobili dovoljenje nosilca avtorskih pravic, ali pa za dela, ki so objavljena pod eno izmed Creative Commons licenc, ki omogoča nadaljnjo uporabo in predelavo (če se delo predela). Prav tako priporočamo uporabo licenciranih orodij (npr. Canva for Education), ki jih v okviru šol uporabljate za oblikovanje večpredstavnostnih gradiv. Tekmovalci morajo v izdelku navesti vire (vključno z licencami), ki so jih uporabili, skupaj z izdelkom pa tudi oddati pisno dovoljenje nosilca avtorskih pravic za uporabo njegovega dela(razen v primeru Creative commons licenc). Opozorite učence, da pomeni kršitev avtorskih pravic avtomatično diskvalifikacijo. S prijavo izdelka avtorji izjavljajo, da je izdelek, ki so ga prijavili na natečaj (vključno s slikami, grafiko, videi itd.), njihovo originalno delo.
S prijavo na natečaj vsak tekmovalec izjavlja, da vsebina ne posega v pravice tretje osebe. Če se med izborom pojavi upravičen sum, da oseba ni avtor izdelka, sme žirija takšen izdelek brez nadaljnjih obrazložitev izločiti iz natečaja. Za morebitne spore med osebami, ki bi uveljavljale avtorske pravice za vsebine, SAFE.SI ne prevzema odgovornosti.
Pravice in pogoji
Organizatorji si pridržujejo pravico do brezplačne objave izdelkov v času trajanja natečaja in po njem na spletni strani www.safe.si, na Safe.si kanalih/računih na družbenih omrežjih, YouTube, Arnes video portalu in drugih spletnih storitvah, ki jih uporablja Safe.si.
Avtorji se strinjajo, da organizatorji izključno za potrebe projekta SAFE.SI uporabijo njihovo delo v skladu s CC licenco Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0. V skladu s to licenco je dovoljeno kopiranje in razširjanje dela v kakršnemkoli mediju pod pogoji, (1) da se navede avtor, (2) da ne gre za komercialno uporabo in (3) da se izvirna dela naprej širijo brez predelav.
Varovanje osebnih podatkov
Šola mora predhodno pridobiti pisna soglasja staršev za sodelovanje otrok na Safe.si natečaju. Ta soglasja hrani šola in jih po potrebi predloži organizatorju natečaja. Šola bo prav tako predhodno pridobila pisna soglasja staršev za obdelavo osebnih podatkov otrok skladno z veljavno zakonodajo s področja varovanja osebnih podatkov za namene sodelovanja na natečaju (npr. objava na spletni strani projekta, na profilih projekta na družabnih omrežjih, sodelovanje in udeležba na zaključnem dogodku ipd.).
Izbor zmagovalcev
Komisija, sestavljena iz strokovnjakov SAFE.SI projekta ter predstavnikov FDV bo ocenila sledeče elemente videa:
- ustreznost izdelka glede na kriterije natečaja;
- kreativnost in inovativnost izdelka (pristop, način podajanja vsebine, vizualna predstavitev, interaktivnost, oblikovanje, ali je vsebina pravilno podana glede na izbrano tematiko in ciljno občinstvo, ali je navdihujoče, informativno, poučno za ciljno občinstvo);
- tehnično izvedbo (ravnovesje vizualne, video in avdio podlage, pravilna uporaba tehnik snemanja, obdelave zvoka ter montaže, kakovost slike, zvoka, svetlobe),
- uporabnost izdelkov (izdelki naj imajo uporabno vrednost v smislu ozaveščanja ciljnih javnosti o varni rabi interneta v kontekstu tematike letošnjega natečaja: video mora imeti jasno izraženo bistvo v smislu usmerjanja uporabnikov spleta k odgovorni in varni rabi, posebna pozornost naj bo na to, da video ne prikazuje spornih, škodljivih, neprimernih vedenj, ne bi bilo iz videa jasno razvidno, da so taka vedenja problematična in nesprejemljiva);
ter nagradila tri najboljše. Vsem ostalim sodelujočim posameznikom oz. skupinam ter njihovim mentorjem pa bomo posredovali potrdila o udeležbi na natečaju. Mentorji nagrajenih izdelkov bodo prejeli potrdila o mentorstvu.
Organizator si pridružuje diskrecijsko pravico, da če nobeden od prijavljenih video izdelkov ne izpolnjuje kriterijev za izbor, nagrade ne podeli. Odločitve komisije in izbor oziroma ne izbor zmagovalnih izdelkov so dokončne, pritožbe nanj niso mogoče.
Organizator si pridržuje pravico do presoje primernosti in ustreznosti oddanih video izdelkov. Če strokovna komisija oceni, da določeni video izdelki vsebujejo napačne informacije oz. vsebine, ki so neprimerne, neustrezne ali žaljive, lahko le-te izloči iz natečaja. Neprimerne ali neustrezne so tiste vsebine, ki so omalovažujoče, ponižujoče, nemoralne, diskriminatorne, rasistične, ki spodbujajo k nasilju, sovražnosti, nemoralnim ali nezakonitim dejanjem ali vsebujejo znake, ki so v nasprotju s cilji ali z vrednotami organizatorja oziroma natečaja. Prav tako lahko komisija iz natečaja izloči videe, ki vsebujejo tovrstne vsebine v zgodbi videa, pa jih dovolj jasno in nedvoumno ne problematizira oz. iz videa ni razvidno, da tovrstne vsebine niso sprejemljive, temveč bi se dalo razumeti, da ni z njimi nič narobe.
Zaključni dogodek in objava rezultatov
Avtorji nagrajenih izdelkov in njihovi mentorji bodo ob koncu meseca aprila 2025 povabljeni na zaključni dogodek, ki bo potekal meseca maja 2025 (točen datum prireditve bomo sporočili naknadno). Zmagovalce natečaja v vseh treh kategorijah bomo prav tako razglasili v mesecu maju 2025 na zaključnem dogodku. Rezultati natečaja bodo po uradni razglasitvi rezultatov objavljeni tudi na spletni strani www.safe.si.
Dodatne informacije
info@safe.si ali 01 5805 354.