Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

6 stvari, ki jih zaradi Facebooka počnemo drugače

5.2.2014

Z več kot 1,2 milijarde uporabnikov Facebooka, platformo aktivno uporablja več kot 17 % svetovnega prebivalstva. Trenutno družba daje večji poudarek na mobilne in razvijajoče se trge, zato lahko v naslednjem desetletju pričakujemo še dodatno milijardo uporabnikov. Facebook je zanimiv toliko kot so zanimive stvari, ki jih ljudje objavljajo. To pa ne pomeni, da podjetje ni pustilo vpliva na svet neodvisno od tega. Predstavljamo 8 načinov, preko katerih je Facebook – na boljše ali slabše – spremenil svet.  

1.Facebook je spremenil način, kako ohranjamo stike

Ena zgodnjih, očitnih in tudi najpomembnejših zapuščin Facebooka je, da je svet zaradi Facebooka »manjši«. Facebook je pomembno orodje za ohranjanje stikov z vašimi najbližjimi, bežnimi znanci, prijatelji iz tujine, kot tudi klepeta s sosedom iz istega hodnika.

Eden izmed razlogov, zakaj je Facebook tako priljubljeno orodje za komunikacijo, je njegova brezplačnost. Da, uporabniki sicer »plačajo« z deljenjem svojih osebnih informacij podjetju in strinjanjem s prikazovanjem oglasov, vendar pa gledano iz finančnega vidika, uporabniki ne plačajo niti centa. Facebook je tako na brezplačen način omogočil obliko druženja ljudi po vsem svetu, nekaj kar pred tem nikoli ni bilo mogoče.

2. Facebook je spremenil način, kako delimo vsebine iz našega življenja

Facebook že dolgo ni več edino družabno omrežje, preko katerega lahko delimo zanimivosti iz svojega življenja, vsekakor pa je eno vodilnih. Vaše fotografije, misli, najljubši video posnetki, filmi in knjige – vse to, kar je bilo nekoč osebno, je zdaj objavljeno na vašem profilu. In skoraj vsakdo je na neki točki z drugimi delil preveč informacij (oversharing).

Medtem, ko nekateri uporabniki že leta delijo vsebine z drugimi, to postaja vedno lažje in lažje. Z miniaturnimi računalniki in visoko kakovostnimi fotoaparati v žepu je možnost za delitev vsebin vedno na voljo. Glede na podatke oglaševalske agencije Qmee je bilo v letu 2013 tako vsako sekundo objavljenih 41,000 objav, kar je več kot 2,4 milijona objav vsako minuto.

Josh Elman, nekdanji zaposleni na Facebook je dejal, da delitev vsebin ni le modna muha, deljenje je po njegovem postalo del človeškega instinkta.

3. Facebook je spremenil način, kako uporabljamo vsebine

Ne morete spremeniti načina, kako ljudje delijo vsebine, če ne spremenite tudi načina, kako jih uživajo oz. uporabljajo. Uporabniki Facebooka ne objavljajo samo informacij o svojem zasebnem življenju, pač pa tudi novice in vsebine, ki so pomembne za njih, npr. politične novice, športne rezultate, smešne videoposnetke.

Objave so uporabnikom prikazane v Novicah (News Feed), ki prikazuje tok vsebin drugih uporabnikov in podjetij, s katerimi ste povezani na platformi. V teoriji se tok novic nikoli ne konča, uporabniki bi lahko pregledovali novice v nedogled. Od predstavitve rubrike News Feed leta 2006, je bila ta implementirana v večino družabnih spletnih strani, vključno s Twitterjem, Pinterestom in LinkedInom. Glavni problem je sicer algoritem, ki se vedno spreminja, zato objave niso vedno prikazane v kronološkem zaporedju. Posledično je težko slediti novicam in dogodkom.

Ne glede na to pa Facebook predstavlja pomemben vir novic. Po podatkih raziskovalnega centra PEW, približno 71% oseb, starih od 18 do 24 let, navaja internet kot glavni vir novic, 30 % v svojih 30-ih, pa kot vir novic navaja Facebook. Cilj ustanovitelja Facebooka, Marka Zuckerberga, je tako ustvariti najbolj »personaliziran časopis« za uporabnike Facebooka, kar pomeni, da morajo ugotoviti, kaj in kdaj želijo ljudje videti. V skladu s tem so na Facebooku pretekli teden predstavili samostojno aplikacijo za prebiranje novic, Paper. Gre za orodje, ki skuša prikazati vse novice, ki jih uporabnik želi in potrebuje, na enem mestu. Facebook je spremenil način, kako uporabljamo in dostopamo do novic, zdaj ga želi še izpopolniti.  

4. Facebook je spremenil način, kako gledamo na zasebnost

Facebook ima veliko podatkov, ki so bili zbrani o vas (ali o uporabnikih, kot ste vi). Facebook pozna naša imena, šole, prijatelje, najljubše športne ekipe. Ve, katere vrste blagovnih znamk so nam všeč in kakšno glasbo poslušamo. Za več kot milijardo ljudi, ki vsak mesec uporabljajo Facebook, je to sprejemljivo.

Problem zasebnosti podatkov pa se pojavlja predvsem zato, ker Facebook najverjetneje ve več kot samo to, prav tako pa ni povsem jasno opredeljeno, katere podatke zbirajo. Razumevanje tega še dodatno otežujejo pogoste spremembe nastavitev zasebnosti. To je tako ena izmed dolgotrajnih debat med Facebookom in njegovimi uporabniki: kaj je zasebno in kaj lahko Facebook zbira?  

Brian Blau, vodja raziskav v podjetju Gartner, meni, da Facebook ni bistveno spremenil koncepta zasebnosti, je pa problem postavil v ospredje. Facebook se je tako v preteklosti že soočal z obtožbami, da ne zagotavljajo zasebnosti uporabnikov, kot obljubljajo. Zuckerberg meni, da je med uporabniki to sprožilo večjo zavedanje problema zasebnosti. Dokler bodo ljudje uporabljali Facebook, bo zasebnost zmeraj aktualen problem. Blau meni, da je to ena izmed »Ahilovih pet« Facebooka, saj je zasebnost nenehno prisotna zgodba, ki se ne bo prenehala.

5. Facebook je spremenil način ustrahovanja

Internet je lahko krut prostor, vendar zgolj priznavanje tega ne naredi ničesar, da bi preprečili spletno ustrahovanje, ki je ena od nesrečnih posledic take povezane skupnosti. Že od začetka obstoja Facebooka, so nasilneži uporabljali družabno omrežje, da so ustrahovali druge, skriti za zaščito svojega zaslona.

Struktura Facebooka omogoča, da ljduje postanejo lahke tarče, več kot 40 % starih od 14 do 24 let je poročalo, da so že bili kdaj elektronsko nadlegovani (po poročanju nedavne študije). Ustrahovalec lahko pusti komentar ali objavi fotografijo, kar lahko vidi celoten socialni krog žrtve.

Čeprav Facebook ni edina spletna stran, kjer se opaža takšno vedenje, se Facebookovi incidenti pogosto pojavijo v novicah. Facebook se proti spletnemu ustrahovanju bori na različne načine. Uporabniki lahko ustrahovanje prijavijo direktno na strani, prav tako lahko blokirajo ljudi pred nezaželenim komentiranjem in pisanjem sporočil. Oktobra lani je Facebook sodeloval v aktivnostih v okviru meseca nacionalnega preprečevanja ustrahovanja, kjer so staršem in učiteljem posredovali nasvete, kako zaščiti svoje najstnike.

6. Facebook je spremenil način, kako podjetja stopajo v interakcijo s strankami

Leta 2010 je Pepsi prvič v zgodovini 23 sezon sodelovanja pri tekmovanji Super Bowl namesto tradicionalnega oglaševanja uporabil kampanjo na družabnih medijih kot so Facebook in Twitter. Takrat se je ideja zdela nora, danes je nekaj povsem običajnega.

Vzpon družabnih medijev, zlasti Facebooka, je prisilil blagovne znamke, da renovirajo način, kako upravljati s strankami. Če se nekdo pritoži na Facebook strani blagovne znamke, dobi odgovor predstavnika storitev za kupce. Novice na družabnih medijih hitro potujejo, zato podjetja ne želijo, da bi jezna stranka poročala o negativnih izkušnjah vsem svojim prijateljem. Velike znamke imajo tako celotne ekipe zaposlenih, ki se ukvarjajo z ustvarjanjem zanimivih vsebin na njihovih družabnih straneh in s strankami, ki so tam prisotne.  

Znamke, ki so že zgodaj ugotovile prednosti, ki jih prinašajo družabni mediji, so imele do leta 2010 vzpostavljene močno zastopane Facebook strani. Kljub temu pa je veliko podjetij, ki se je pomena družabnih omrežij zavedalo, vendar se zaradi različnih razlogov tega niso aktivno lotili.

 

V desetih letih od obstoja Facebooka nas tako ne more več presenetiti, kakšen doseg in vpliv ima družabno omrežje na različna področja, od športa do oglaševanje in politike. Čas bo tako povedal, kakšen pa bo vpliv v naslednjih desetih letih.

Vir in foto: Mashable.

 

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.