Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

6 vprašanj za začetek pogovora z otrokom o njegovih spletnih aktivnostih

3.12.2013

Študije kažejo, da je vključenost staršev eden pomembnejših dejavnikov pri ohranjanju otrok varnih na spletu. Kot pri vseh drugih dejavnostih je potrebna vključenost in postavljanje vprašanj, da lahko razumemo, kaj otroci počnejo na spletu. Tukaj je nekaj nasvetov kako izbrati čas, prostor in način govora za pogovor z otrokom, ki bo prinesel želene rezultate.

S pogovorom želite pridobiti informacije, vendar se morate izogniti zasliševanju. Nihče ne želi občutka, da je storil kaj narobe, in zasliševanje pogosto privede do obrambe, zamerljivosti in tišine.

Eden od možnih pristopov je, da dovolite otroku biti učitelj. Povejte mu, da si želite bolje poznati družbene medije in videli boste, kaj se bo zgodilo. Dodatna prednost tega je, da boste tudi sami morda izvedeli kaj o spletnih medijih. Ne glede na pristop, ki ga uporabljate, pa je tukaj šestvprašanj, ki jih lahko uporabite, da začnete pogovor.

1. Kaj je tvoja najljubša stvar pri Facebooku? (ali katerem drugem družbenem omrežju, ki ga uporablja)

Veliko otrok uporablja Facebook, skoraj 90 % najstnikov ima profil na vsaj enem od družbenih medijev. Vprašanje je zelo preprosto in odprto, ki vam bo razkrilo tudi, kaj otrok misli, da si vi želite izvedeti. Prav tako predstavlja izhodišče za vprašanja, ki sledijo.

2. Imaš veliko prijateljev na Facebooku? Koliko?

To vprašanje daje otroku možnost, da se pohvali o svojih prijateljih in vodi pogovor na temo, kako komunicira s temi prijatelji in kako so jih spoznali. Občutek zavisti ali tekmovalnosti lahko povzroči, da mnogi otroci dodajajo kot prijatelje tudi ljudi, ki jih ne poznajo tako dobro (ali sploh ne!), da povečajo število svojih prijateljev.

3. Ali so to prijatelji večinoma iz šole, športnih aktivnosti ali od kod drugje? (prilagodite vprašanje otrokovim aktivnostim)

Zelo pomembno je, da otroku v pogovoru ne omenjamo izrazov, kot je »resnično življenje« v primerjavi z online življenjem, kajti tudi online življenje je za otroke resnično. Med online in offline svetovi ni nobenih razlik.

Če ima nekdo prijatelja, ki ga sicer v živo ne pozna, ni vedno znak, da je nekaj narobe. Na primer, Jana doda Rebeko kot prijateljico, ker jo je priporočala prijateljica Suzana (tako deluje npr. omrežje LinkedIn). Kljub temu, pa je pri otrocih potrebna dodatna previdnost.

Če boste otroka vprašali, katere osebe dodaja za prijatelje, boste lahko bolje spoznali delež »pravih« prijateljev v njegovi Facebook skupnosti. Problem bo nastal predvsem, če boste ugotovili, da se vaš otrok pogosto srečuje z osebami, potem ko jih je spoznal na spletu.

4. Katera stran ti je še všeč poleg Facebooka? (oz. omrežja, ki ga uporablja)

Na spletu obstaja veliko več aktivnosti kot samo Facebook! Zato morajo starši razširiti razumevanje in poznavanje spletnih aktivnosti svojih otrok. Vse več najstnikov je na Twitterju, veliko jih uporablja Tumblr. Prav tako je v razcvetu uporaba orodij za deljenje slik, kot sta Instagram in Snapchat. Starši boste tako želeli spoznati katere platforme in medije uporabljajo vaši otroki za stike z drugimi in zakaj. S tem, ko boste razumeli katere platforme uporabljajo in kako delujejo, boste imeli bolj jasno predstavo o aktivnostih, v katere so vključeni. Tudi samostojno raziskujte priljubljene družbene platforme, kot so Tumblr, Flickr itd.  

5. Kaj počneš na tej strani? Zakaj ti je bolj všeč kot druge?

Razlika je med otroki, ki preživijo veliko časa na Facebooku in otroki, ki preživijo veliko časa pri uporabi aplikcije Snapchat. S temi vprašanji lahko ugotovite, kaj je tisto, kar je pomembno vašim otrokom in kaj želijo predstavljati online. 

6. In ne pozabite, vedno vprašajte: Kaj storiš, ko te na internetu kontaktira nekdo, ki ga ne poznaš?

To vprašanje daje otrokom priložnost, da pokažejo svojo zrelost, staršem pa priložnost, da izmerijo, do katere stopnje so njihovi otroci izpostavljeni na spletu. Čeprav morda ne boste verjeli vsega, kar vam bodo povedali, pa vam lahko ta vprašanja dajo dobro izhodišče, da boste razumeli, kako se lotiti nadaljnjih pogovorov in starševskih strategij.

Vir: Tony Loftis, www.huffingtonpost.com, Foto: www.mumable.com

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.