Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Ali pametne naprave poneumljajo otroke?

10.2.2017

Številni starši so zaskrbljeni zaradi obsedenosti otrok z napravami, ki imajo zaslone na dotik. Zanima jih, katere aktivnosti so najboljše ter koliko časa naj otroci uporabljajo takšne naprave, ne da bi bili deležni negativnih posledic. Nekateri strokovnjaki menijo, da lahko uporaba teh naprav na nepremišljen način slabo vpliva na otrokovo pozornost, motorične sposobnosti, jezikovno spretnost in vid, še posebej pri otrocih mlajših od 5 let. Navkljub pomislekom razvijalci mobilnih telefonov, tablic in aplikacij zanje te izdelke opisujejo kot izobraževalne, vendar pogosto brez kakršnekoli znanstvene podlage.

Leta 2011, eno leto po izidu iPada, je v ZDA samo 10 % otrok mlajših od dveh let uporabljalo pametne naprave. Študija iz leta 2015 je pokazala, da že kar 58 % malčkov uporabljalo pametno napravo.  

Na harvardski medicinski fakulteti menijo, da zasloni tablic in mobilnih telefonov niso škodljivi za možgane malčkov, kljub temu pa obstajajo tveganja, ki bi jih starši morali poznati in oceniti škodo, ki jo povzročijo.

Obstaja več vrst uporabljanja naprav

Vplivi televizije na otroke so dobro raziskani, vprašanje pa je, ali lahko te rezultate prenesemo tudi na uporabo pametnih oz. interaktivnih naprav. Če je prižgana televizija ali pa se na pametni napravi predvaja video posnetek, kadar otrok počne kaj drugega, ga lahko to odvrne od igre ali učenja. Neprestano prižgana televizija zmanjšuje interakcijo med starši in otroki, zaradi česar se pojavijo negativni vplivi na razvoj jezikovnih spretnosti.

Mnoge aplikacije uporabljajo avdiovizualno nagrajevanje, kar sproži ugodne učinke v možganih. To pa lahko vodi v zasvojenost. Ker imajo te naprave pomirjujoč učinek na otroke, jih starši večkrat uporabijo, kadar želijo zaposliti otroka, na primer v restavraciji ali na dolgem potovanju. To je uporabna kratkoročna rešitev, nima pa ugodnega učinka na razvoj otrokove samokontrole. Prekomerno stimulirani otroci imajo lahko imeli težave z zbranostjo, spominom in impulzivnostjo skozi vse življenje..

Kaj pa uporaba za izobraževalne namene?

»Trg aplikacij je digitalni divji zahod,« pravi Mike Levine, izvršni direktor Joan Ganz Cooney Centra v New Yorku, kjer so pod drobnogled vzeli več sto aplikacij za razvijanje otrokove pismenosti. »Večina aplikacij je označenih kot izobraževalnih, čeprav nimajo znanstveno utemeljenih nasvetov in smernic … Manj kot 10 % aplikacij je imelo kakršnekoli dokaze o učinkovitosti programa.« Veliko animacij in zvočnih efektov verjetno celo zmanjšuje učinkovitost otrokovega učenja.

Tudi če imajo aplikacije izobraževalno vrednost, se malčki boljše učijo iz izkušenj v resničnem svetu kot pa iz dvodimenzionalne podobe na zaslonu. Otroci mlajši od 30 mesecev so se boljše odrezali, kadar so jim problem predstavili v resničnosti, so pokazale raziskave v ZDA, kar pripelje do splošnega strinjanja med strokovnjaki, da pri malčkih ne obstaja nadomestilo za človeško druženje.

Obstajajo pa tudi redke izjeme. BedTime Math je aplikacija, ki prinaša zanimive matematične probleme skozi zgodbe za starše in otroke. Je ena izmed peščice aplikacij, ki dokazano pozitivno učinkuje na otrokovo inteligenco.

Dobro vzgojeni starši

Malčki nagonsko opazujejo obraz starša, da lažje razumejo svet okoli sebe. Če je obraz neodziven in prazen – kot so, kadar uporabljamo mobilno napravo – je to lahko skrajno nenavadno za otroka. Razvojni psiholog Ed Tronick je v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja načrtoval poskus, v katerem se je mama ukvarjala z otrokom, pri tem pa je imela povsem prazen izraz na obrazu. V videu vidimo kako otrok postaja vedno bolj nemiren, da bi pridobil materino pozornost.

Ni potrebe, da so starši vedno v bližini otroka, vendar morajo biti odzivni in obzirni do otrokovih besednih in nebesednih izrazov čustvenih potreb. Nekateri strokovnjaki so celo mnenja, da ni nič narobe, kadar starši zaposlijo otroka z pametno napravo, saj se lahko starši v tem času odpočijejo ali kaj naredijo in se tako kasneje bolj posvetijo otroku.

 

Vir: scientificamerican.com

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Pravno obvestilo  |  Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.