Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Blue Whale Game

7.4.2017

Najstnike privlačijo igre, kjer tekmujejo med seboj in opravljajo različne izzive ali naloge, družbena omrežja pa so močno pripomogla k medijski prepoznavnosti tega tipa dejavnosti. Izziva, kot sta t. i. "ice-bucket challenge" in "cinnamon challenge," sta dva izjemno priljubljena primera, ki sta postala popularna po zaslugi interneta.

Leta 2016 je v Rusiji prišla na dan samomorilska igra, imenovana Blue Whale Challenge ali Blue Whale Game, ki se je hitro razširila po Evropi. To je igra, pri kateri mladostniki skozi obdobje petdesetih dni opravljajo različne naloge oziroma izzive, zadnji izziv pa predstavlja samomor. Izkazalo se je, da so različne aktivne skupine na ruskem družabnem omrežju Vkontakte imele administratorje, ki so vodili mlade ljudi skozi te naloge.

Georgi Apostolov, z bolgarskega Centra za varno rabo interneta je dodobra raziskal Blue Whale Challenge, in ugotovil da gre za prevaro in manipulacijo, ki ima lahko močan učinek na starše in na otroke iz ranljivih skupin. Izvira iz Rusije, kjer se je najprej pojavila kot t.i. lažna novica (fake news), ki so jo objavili različni mediji.

Mediji in policija po evropskih državah tej igri namenjajo veliko pozornosti, saj lahko vodi do samopoškodovanja in celo samomora, pojavile pa so se tudi kritike, da opozorila policije in medijska prepoznavnost nenamerno izpostavijo ranljivim mladostnikom igro, ki je bila sprva pravzaprav le prevara. V Romuniji je Ministrstvo za notranje zadeve, po nekaj poročilih o mladih, ki so se poškodovali pri igranju Blue Whale igre in 11 let staremu otroku, ki je storil samomor, zadolžilo policijo, da v šolah organizira kampanje, v katerih se otroke in mladostnike seznani z igro in njenimi tveganji. Ameriška spletna stran Snopes pa je preiskovala trditev, da naj bi bil Blue Whale Challenge v Rusiji odgovoren za več 130 samomorov in odkrila, da so te trditve nedokazane.

Kljub temu, da je bila Blue Whale Game sprva le prevara ali lažna novica, pa sedaj postaja problematična. Mladi (prav tako kot tudi odrasli) so začeli iz različnih razlogov igro izkoriščati in spodbujati druge k samopoškodovanju in izvajanju teh nalog. Prav tako objavljajo posnetke na spletu, v katerih trdijo, da so del Blue Whale Challenge.

V Franciji so pred kratkim poročali o dveh mladih dekletih, ki so ju oskrbeli zaradi poškodb, ki so nastale s samopoškodovanjem. Povedali sta, da sodelujeta v igri Blue Whale, eno od deklet pa je priznalo, da je prišlo celo do 45. stopnje.

Ne glede na to ali gre v primeru Blue Whale Challenge za prevaro ali ne, pa se je treba s tem soočiti, še posebej, ko vidimo, da si otroci in mladostniki na zapestje vrežejo znak sinjega kita in ko opazimo, da Blue Whale Challenge postane tema pogovora. Telefonske linije za pomoč otrokom in mladostnikom lahko ponudijo svetovanje in podporo otrokom ter mladostnikom o katerikoli težavi, ki jo imajo.

Vir: Better Internet for Kids, 3. 4. 2017.

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Pravno obvestilo  |  Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.