Digitalni nasveti za starše otrok z omejenimi socialnimi veščinami

30.7.2014

Tehnologije lahko v nekaterih pogledih pomagajo pri socialni interakciji pri otrocih z motnjami avtističnega spektra, motnjami pozornosti in z drugimi nevrološkimi posebnostmi. Ob podpori staršev lahko novodobna tehnologija pomaga otrokom pri razvoju in učenju socialnih veščin.

Morda boste za to potrebovali nekaj dodatnih veščin in nasvetov, vsekakor pa ne bo odveč, če upoštevate naslednje:

  • Bodite vključeni v digitalno življenje svojih otrok. Otroci in najstniki se učijo razumeti, kako deluje socialno življenje, medtem ko so v socialni interakciji z drugimi. Gre nekako tako, kot bi se učili leteti, medtem ko bi pilotirali letalo. Vaše aktivno vodenje v njihovih digitalnih življenjih je ključnega pomena za njihov socialni razvoj.
  • Bodite dosleden vzor socialnega vedenja v povezavi z digitalnimi mediji. Če želite spodbuditi socialno vključenost otrok pri družinski večerji, jasno povejte kje in kdaj pričakujete, da se mobilni telefoni ali tablice ne uporabljajo. Tudi vi v tem času ne uporabljajte digitalnih naprav in poskrbite za kvalitetno in ne-digitalno interakcijo z njimi.
  • Socialno vedenje na spletu naj bo takšno, kot pričakujete tudi v »offline« življenju. Odrasli se morda nenamerno ne zmenijo za grde in grobe besede, goljufanje in nasilje, ko otrok igra igre na spletu, saj se nam morda to ne zdi tako resnično. Kljub temu pa bi ob takšno vedenje otrok na nogometnem igrišču obsojali in označili za nešportno, neprijazno in antisocialno. Otroci si to zapomnijo, zato tudi na internetu upoštevajte pravila lepega vedenja.  
  • Seznanite se s slogom igranja iger svojih otrok in z njimi igrajte kakšno interaktivno igro. Pol ure igranja Super Maria z njim vam lahko veliko pove o njegovih veščinah in lastnostih, kot so potrpežljivost, lahkotno sprejemanje poraza ipd.  
  • Ugotovite, kako se mladi predstavljajo na družabnih medijih, predvsem s komentarji, fotografijami in vsebinami, ki jih delijo. Pomagajte jim pri ozaveščanju, kako njihovo spletno vedenje vpliva na resnične odnose. Pri najstnikih lahko morda začnete z vprašanjem, kaj menijo o tem, kako se nekateri ljudje predstavljajo na Instagramu ali Facebooku ter prisluhnite njihovemu mnenju.
  • Starejše otroke naučite, kako naj sami spremljajo in upravljajo čas, ki ga preživijo pred ekrani (televizijskim, računalniškimi ali mobilnimi). Začnete lahko tako, da en mesec namesto omejevanja tehnologije (ali uporabe tehnologije kot nagrade) sodelujete z otrokom pri iskanju odgovorov na naslednja vprašanja. Kakšno je zdravo ravnovesje med digitalnim in ne-digitalnim življenjem? Katere so tiste ne-digitalne aktivnosti, za katere bi si želeli več časa, in ali potrebujejo za to vašo pomoč? Kako lahko sami ugotovijo, ali preživijo preveč časa v digitalni interakciji z drugimi, namesto v osebni interakciji?
  • Zavedajte se, da spletno socialno vedenje otrok vpliva na to, kako jih dojemajo osebe iz njihovega realnega življenja. Če je otrok v neki igri znan kot destruktiven ali nesramen igralec, obstaja verjetnost, da ga njegovi sošolci, ki prav tako igrajo to igro, ne bodo povabili, da se jim pridruži v pošolskih aktivnostih. Mnenje sovrstnikov ima še posebej močan vpliv na najstnike, ne glede na to, ali gre za splet ali osebno interakcijo. Čeprav večina najstnikov eksperimentira s svojo identiteto, pa je lahko podoba, ki si jo ustvarijo na družabnih medijih, prisotna še dolgo po tem, ko je ta faza že za njimi.  
  • Učite se od svojih otrok. Kar se tiče razumevanje in uporabe tehnologije, so nekateri otroci svetlobna leta pred svojimi starši in mnogi se tega tudi zavedajo. Zato jim postavljajte vprašanja in jim pustite, da uživajo v tem, da vas poučijo o tehnologiji in digitalnih medijih, vi pa izkoristite priložnost in jim pomagajte pri učenju in razvoju socialnih veščin in interakcije.

Vir in foto: Common Sense Media.  

Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Pravno obvestilo  |  Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.

Fakulteta za družbene vede Center za družboslovno informatiko logo Arnes MISSS Insafe
EU Logotip - Sofinancira Evropska unija Logotip URSIV