Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Družabni mediji vplivajo na koncepte prijateljstva in intimnosti med najstniki

14.3.2014

Mladi ljudje čutijo, da imajo na voljo socialno oporo, če imajo velika omrežja online prijateljev, ki jih morda nikoli ne bodo videli. Družabni mediji vplivajo na to, kako mladi dojemajo prijateljstva in intimnost, pravijo raziskovalci. Povprečni najstnik ima približno 300 »prijateljev« na Facebooku in 79 sledilcev na Twitterju, po podatkih raziskave Najstniki, družabni mediji in zasebnost (raziskovalni center PEW). Nekateri najstniki imajo seveda prijateljev in sledilcev še veliko več.  

Študija iz leta 2013 ugotavlja, da se spreminjajo norme glede zasebnosti, saj večina najstnikov javno objavlja svoje fotografije in osebne podatke, da jih lahko vidijo vsi njihovi spletni stiki. Novejša raziskava, ki jo je nedavno izdala neprofitna skupina za digitalno pismenost, MediaSmarts, sicer kaže, da nekateri mladi v Kanadi skušajo zaščititi svojo zasebnost tako, da ne objavljajo svojih kontaktnih podatkov na družabnih medijih. Vendar pa poročilo izpostavlja tudi, da ima večina otrok omejeno razumevanje pojmov, kot so politika varovanja zasebnosti in geo-lokacijske storitve, kot tudi razumevanje posledic tega, da svoje geslo delijo z drugimi.  

Raziskava prispeva k oblikovanju jasnejše slike o tem, kako vpetost najstnikov v online svet vpliva na njihovo dojemanje konceptov prijateljstva in intimnosti, meni Patricia Greenfield, razvojna psihologinja na UCLA in direktorica Otroškega digitalnega medijskega centra. Skozi študije ugotavlja, da najstniki čutijo socialno oporo tudi s strani velikih spletnih omrežij, katerih del so tudi osebe, s katerimi nimajo nujno tudi osebnih stikov. Raziskava, ki jo je izvedla na študentih ugotavlja, da jim ohranjanje stikov preko telefonov ne daje občutka, da so deležni socialne opore. Je pa drugače na družabnih omrežjih, kjer zaradi velikega omrežja in velikega občinstva čutijo socialno oporo s strani članov omrežja. Greenfield zaznava tudi upad intimnih prijateljstev med mladimi ljudmi, kar med drugim pripisuje tudi uporabi družabnih medijev. Namesto v osebnih, intimnih odnosih, mladi zdaj pridobivajo osebno podporo in potrditev preko »všečkov« in komentarjev na njihove objave. Celotna ideja intimnosti je samo-razkritje v osebnih odnosih. Mladi pa zdaj to počnejo pred občinstvom, ki ga sestavlja več kot stotine online stikov.

V drugih raziskavah, ki so jih izvedli na UCLA, ugotavljajo tudi, da je najbolj priljubljen način komuniciranja najstnikov s svojimi prijatelji preko sporočil, pri katerih pa se sicer počutijo manj povezane s prijatelji kot pri osebni komunikaciji. Bolj, kot je način komunikacije podoben izkušnji osebnega stika, večja je emocionalna povezanost s prijatelji. Preko video klepeta se na primer počutijo bolj povezane, kot preko telefonskih klicev. Hkrati pa klici vseeno ustvarjajo večjo povezanost med prijatelji kot pa pisanje sporočil.

Digitalna komunikacija tako ni nujno slaba, igra lahko veliko vlogo pri ohranjanju stikov. Potrebno pa je paziti, da ne izgubimo priložnosti za povezovanje z ljudmi najbolje kot v danem trenutku lahko. Študije sicer ugotavljajo, da povprečni najstniki pošljejo več kot 3000 sporočil na mesec. Kar kaže, da so se mladi odločili za praktičnost povezave in komuniciranja namesto intimnosti.

Vir: CBC News.

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.