Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Družbeni mediji lahko negativno vplivajo na telesno podobo mladostnikov

13.7.2015

Telesna podoba je nekaj, o čemer v popolnem svetu nihče ne bi razmišljal. Namesto tega je dandanes postala osrednja težava v boju proti »pre(več)«: presuh, predebel, preveč ali premalo vsega. Te oznake, kadar naslavljajo dovzetne otroke, predvsem deklice, pustijo trajne učinke na njihovo dojemanje »popolnega telesa«; ideja, ki je sam po sebi brezpomenska, kadar je soočena z veliko raznolikostjo človeških teles.

Med tem, ko se boj za telesno podobo pri odraslih vrti okoli modnih revij in oglasov, se večina mladih s telesno podobo spoprijema na bolj intimni osnovi: na družabnih medijih.

Z novo študijo iz UC Davis so poskušali ugotoviti, kakšne podobe »popolnega« (vitkega) telesa se pojavljajo na družabnih medijih. V vzorec so vzeli Pinterest in Twitter, ki ju primarno uporabljajo ženske uporabnice (80% in 53%). Raziskovalci so opazovali »vrsto slike, namen slike, vsebino, telesno upodobitev, dodatne oznake, eksplicitnost oblačil, seksualne sugestije in socialno potrditev (komentarji ali delitev slike), da bi ugotovili, kako si uporabniki interpretirajo te slike. Kljub temu, da je večina družabnih medijev, vključno s Pinterestom in Twitterjem, prepovedala pozitivne oznake za anoreksijo (pro-anoerxia tags), so raziskovalci še vedno našli tudi take sporne oznake.

»Na obeh straneh, večina slik upodablja medenico (80%), trebuh (80%), in/ali stegna (78%). Več kot polovica teles (57,3 %) je bila delno oblečenih, na treh četrtinah pa so bile seksualno sugestivne vsebine.«   Razlikovale so se v ciljni usmerjenosti pojava slik: na Pinterestu so pod »thinspo« (vitek, športen) prikazana bolj mišičasta telesa in manj seksualno sugestivne drže, ki so pogosto vključevale glave  subjektov. Na Twitterju pa so pod »thinspo« našli bolj koščena telesa, bolj seksualno sugestivne drže in pogosto le posamezen del telesa.

In kaj dela Twitter nevarnejši?

Twitter uporablja več najstnikov, pravijo na Pew Research Center. Poleg tega je vsebina slik, objavljenih na Twitterju osredotočena na posamezne dele telesa, namesto na celotno telo. Eden od raziskovalcev pojasnjuje, da, »če smo izpostavljeni slikam, kjer je prikazan le del telesa in so te slike obenem še seksualizirane, začnemo o sebi razmišljati kot o predmetu, ki je namenjenen temu, da služi namenu drugih. 

Vpliv družbenih medijev na telesno podobo je težko meriti, vendar se vse več najstnikov sooča s slikami, ki subtilno podpirajo motnje hranjenja, če tudi tega ne želijo – 8% slik na Twitterju je navzkrižno objavljenih s pozitivnimi oznakami motenj hranjenja, veliko jih je označenih s fitnes, šport in ostalimi z zdravjem povezanimi oznakami. Družbena omrežja so zahrbtnejša kot običajno oglaševanje. V množici »všečkov« in »deljenja«  te slike še podkrepijo »vplivni« uporabniki. 

Kljub temu, da so te slike hvalnica posameznemu telesnemu tipu in podobi, pa najdemo na spletu ali drugje tudi takšne, ki popravljajo in odpravljajo mite o tem, kako »naj bi« izgledajo telo. Bodimo realni: Ni »popolnega« telesa, ampak so le naša, lepa in nepopolna telesa, katera so posebna vsako zase. Modra ženska je nekoč pela »Popolnost je bolezen naroda« - in čeprav je potrebno vložiti nekaj truda, da prideš tja, sta  ljubezen do sebe in sprejemanje samega sebe pravo zdravilo. Vsi smo v nevarnosti pasti »popolnosti«, vendar lahko drug drugemu stojimo ob strani. 

 

VIR: HelloGiggles.

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.