Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Internet so tudi priložnosti, ne le strahovi

25.2.2014

Internet pogosto predstavlja vir anksioznosti, še posebej za starše, ki si želijo svoje otroke obvarovati pred spletnimi nevarnostmi. danah boyd (ki svoje ime zapisuje z malimi začetnicami), raziskovalka na Microsoftu in profesorica na univerzi v New Yorku, želi, da bi starši na internet raje gledali kot na prostor priložnosti za otroke in najstnike. V nedavnem intervjuju za revijo Slate, kjer je danah govorila o svoji novi knjigi (It’s Complicated: The Social Lives of Networked Teens), je izpostavila tudi nekaj nasvetov za starše in učitelje.

Na internet po pomoč

Danah izpostavlja prednosti, ki jih za mlade ponuja internet. Za primer poda razne centre za pomoč mladim v težavah, na katere se lahko obrnejo s sporočili, e-pošto ipd. Veliko mladih poišče pomoč v primeru težav (npr. nasilni starši, odvisnosti itd.) na internetu preko tovrstnih kanalov pomoči. Pogosto se zgodi, da otroci, še posebej najstniki, o svojih problemih ne želijo govoriti s starši. Zato je pomembno, da starši spodbujajo otroke, da gradijo mrežo odnosov tudi z drugimi sorodniki in drugimi ljudmi, katerim se otrok lahko odpre: npr. starejši bratranec, zabavna teta ali »super« trener. Bolj kot bo raznoliko njihovo omrežje, offline in online, bolje se bodo soočali s problemom, ko bodo nanj naleteli.

Učitelj naj se z učenci poveže tudi v socialnih omrežjih

Tudi za učitelje danah priporoča večjo vključenost v družabna omrežja učencev. Meni, da je odmik učiteljev od interakcije z učenci na družabnih omrežjih destruktiven. Učitelji bi morali imeti odprto politiko glede učencev, ki želijo vstopiti v stik z učitelji preko spleta. Učiteljem svetuje, da si na družabnih omrežjih (Facebook oz. omrežje, na katerem je večina učencev) ustvarijo profile, kjer so predstavljeni kot učitelji. Poudarja, da učitelj naj sam ne dodaja učencev, vendar pa naj tudi ne zavrne prošnje za prijateljstvo od učenca, prav tako mu naj odgovori, če učenec kontaktira učitelja. Prednost, ki jo ima lahko odnos med učitelji na učenci na spletu, je predvsem v tem, da lahko učitelj prej opazi težave pri učencih, možne konflikte med sošolci ipd. V tem primeru lahko do učenca dostopi v šoli in mu pomaga. Veliko učiteljev pove, da z učenci izven učilnice ne smejo govoriti. danah se strinja, da ne more biti 24/7 povezave med učenci in učitelji, vendar pa meni, da je potrebno kljub temu spodbujati neformalne povezave, kjer so možne, kot so recimo spletna družabna omrežja. Učitelji naj se vključijo v družabna omrežja, ki jih učenci uporabljajo. Če jih učenci vprašajo, če uporabljajo »WhatsApp«, potem je to omrežje, v katerega se naj vključijo.

Neznanci na internetu niso nujno bav-bav

Starše pogosto skrbi, da se otroci na spletu povezujejo z ljudmi, ki jih sicer osebno ne poznajo. Glavni problem, meni danah, ni v tem, da otroci želijo stik z drugimi, nepoznanimi ljudmi, ampak v emocionalni opori, ki je očitno ne dobijo dovolj od vrstnikov. Prav tako ni vedno nujno slabo, da se oseba poveže z neznanimi ljudmi, še posebej če gre za osebe s specifičnimi interesi (posebni hobiji, fan klubi ipd.), ki jih noben od vrstnikov otroka nima. Potrebno se je torej vprašati, s kom in zakaj se povezujejo, ne zgolj prepovedati tovrstnih stikov. Večjo pozornost je potrebno nameniti mlajšim otrokom, starejšim je potrebno dopustiti več svobode. Ne glede na starost otrok, pa meni danah, je bolj kot nadzor pomembna komunikacija z otroki.

Gesla namesto staršem v šparovček

Glede uporabe gesel danah meni, da starši ne smejo zahtevati uporabniških gesel svojih otrok. Svetuje, da otroci in starši zapišejo svoja gesla na kos papirja in ga shranijo v hranilnik, katerega je potrebno razbiti, če želimo dostopati do vsebine. Dogovorite se, da lahko do gesel dostopate samo v primeru nujne potrebe. danah tako meni, da ni potrebno brati vsebin, ki jih otroci pišejo na internetu. Gre bolj za to, da so starši prisotni in pomagajo, ko je to potrebno. danah zaključuje, da (predvsem) najstniki želijo svobodo, o kateri vsi zelo radi govorimo. Hkrati pa ne opazimo, da si najstniki želijo le izoblikovati svoj prostor pod soncem. Internet tako igra v njihovih življenjih pomembno vlogo predvsem zaradi tega, ker jim olajša druženje s prijatelji.

Vir: Slate, Future Tense

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.