Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Kako dekleta iščejo (in spodbijajo) spletno potrditev

1.2.2016

Dekleta uporabljajo družabna omrežja tako za grajenje kot rušenje svoje samopodobe. Mladostniki čutijo »obvezo« do tega, da pred, med in po vsaki aktivnosti objavijo selfie, kar prinese všečke (in druge oblike, s katerimi lahko ocenjujemo in všečkamo vsebine na družabnih omrežjih). Za nekatere – posebej za dekleta – se nekaj, kar se je morda začelo kot zabaven način dokumentiranja in deljenja fotografij, lahko spremeni v obsedenost po odobravanju, ki lahko tudi uniči samopodobo.

Otroci, ki se sami primerjajo s popularnimi slikami v tradicionalnih medijih, so dobro raziskan fenomen. Nove študije pa so začele ugotavljati učinke, ki jih imajo družabni mediji – ki so nedvomno bolj neposredni in intimni – na to, kako otroci vidijo sami sebe. Raziskava Children, Teens, Media and Body image (Otroci, najstniki, mediji in telesna samopodoba), ki so jo naredili pri Common Sense, ugotavlja, da je veliko najstnikov, ki so aktivni na spletu, vznemirjenih glede tega, kako jih dojemajo drugi, še posebej ranljive pa so deklice:

  • 35 odstotkov je zaskrbljenih, da jih bodo ljudje označili (angl. tag) na neprivlačnih fotografijah;
  • 27 odstotkov se obremenjuje glede tega, kako izgledajo na slikah, ki so jih objavili;
  • 22 odstotkov se počuti slabo, če so bile njihove fotografije prezrte.

Kako otroci iščejo povratne informacije?

Najbrž ste že slišali za priljubljene aplikacje, kot sta na priemr Instagram in Snapchat. Problematični in zaskrbljujoči so lahko načini, kako določeni otroci uporabljajo ta orodja, da bi prejeli in dali povratne informacije. Tu je nekaj primerov:

  • Instagram. Število privržencev, všečkov in emojijev, ki jih otroci lahko zbirajo lahko postane razlog, da postanejo tekmovalni.
  • Snapchat. Numerični rezultat prikaže skupno število vseh prejetih in poslanih slik (snapov). Prav tako lahko vidite tudi rezultate prijateljev in tako spremljate, kdo ima največ ogledov.
  • Hot or not. Aplikacija omogoča, da na podlagi serij fotografij, presojate, kako privlačni se vam zdijo drugi, pri čemer mnenje izrazite z oznako srca ali križca (×). Uporabniki se prijavijo, da vidijo, kaj drugi menijo o njih.
  • »Sem lepa ali grda?« – posnetki na Youtubu. Otroci – predvsem dekleta – objavljajo videoposnetke, kjer druge uporabnike sprašujejo, kaj mislijo o njihovem videzu. Ti videi so običajno javni, kar vsakomur (tako otrokom iz šole, kot popolnim neznancem) omogoča, da pod videom objavi komentar.

Dobre novice

Čeprav iskanje potrditve in dvom v samega sebe še naprej preganja dekleta, tako zasebno kot javno, se kažejo znaki naveličanja. Novo nasprotno gibanje – tako imenovani »grdi selfie« trend – spodbuja dekleta, da delijo slike, ki jih predstavljajo takšne, kot so in naj sprejmejo kakršno koli povratno informacijo, ki jo dobijo. Pod oznakami (hashtagi) kot so »uglieselfie«, »nomakeup«, »nofilter«, dekleta objavljajo svoje neobdelane slike, smešne obraze, neretuširane slike in popolne »katastrofe«, ko selfiji ne uspejo.

Glede na to, da so adolescenti po naravi željni potrditve s strani vrstnikov – še posebej, kadar začnejo uporabljati orodja, ki jim jo omogočajo – je opogumljajoče videti otroke, kako se zabavajo s pojmom popolnosti. Ena izmed zanimivih in dobrodošlih ugotovitev je, da imajo družabni mediji potencial spopasti se z lepotnimi ideali in stereotipi. In navsezadnje, otroci družabne medije uporabljajo, da bi se družili, in stalne zavrnitve niso zabavne.

Zavedati se je treba, kako močna so lahko orodja družabnih medijav. Medtem, ko spodbujajo odnose in vključenost – lahko celo okrepijo samozavest – so lahko tako konstruktivna kot destruktivna. Zato otrokom pomagajte, da najdejo svojo pot. Pomembno je, da poudarite, da so aplikacije namenjene zabavi in povezovanju, ne pa spodbujanju dvoma samega vase.

Kaj lahko naredite?

  • Pogovorite se o slikah, ki jih objavljajo. Eksperimentiranje z identiteto je naravno in mladostniki na slikah ali Youtube videih pogosto zavzamejo provokativne položaje. Ali to počnejo le zato, ker mislijo, da to drugi pričakujejo od njih? Kakšno pozo bi si izbrali, če bi lahko naredili karkoli bi želeli?
  • Vprašajte jih, kako se počutijo glede povratnih informacij, ki jih dobijo. Jih komentarji drugih obremenjujejo? Ali bi se bolje počutili, če bi imeli več všečkov? Zakaj je zunanja potrditev pomembna? Kako se počutijo zaradi negativnih komentarjev?
  • Pomagajte jim razviti zdravo samopodobo. Telesna podoba se razvije v zgodnjem otroštvu, pri tem, kako se otrok vidi, pa ima pomemben vpliv družinsko okolje. Poudarite, kaj telo lahko stori, namesto, kako izgleda. Prav tako bodite previdni glede kritiziranja svojega videza in teže.
  • Zanesite se na vzornike. Pozitivni vzorniki imajo ogromen vpliv na otroke. Gojite odnose z ženskami, po katerih se lahko vaša hči zgleduje. Prav tako izpostavite slavne osebe in druge znane ljudi, ki se upirajo lepotnim stereotipom in se v lastni koži dobro počutijo.
  • Pomagajte jim ustaviti krog. Pozivajte jih k objavljanju konstruktivnih komentarjev, ki podpirajo njihove prijatelje takšne kot so in ne na podlagi njihovega izgleda. 
  • Pomagajte jim vzpostaviti kritičen pogled na medije. Pogovorite se o seksualiziranih slikah in nerealnih telesnih idealih deklet v medijih. Raziščite spletne strani kot je Geena Davis institute on Gender in the Media, ki poudarja pomen pozitivne telesne podobe in ceni ženske.

 

Vir: CommonSenseMedia.

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.