Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Kako se znajti na družabnih omrežjih – vodič za novopečene starše

15.2.2016

V poplavi možnosti za hvaljenje, deljenje in iskanje podpore, si je v želji, da bi varno in odgovorno navigirali skozi nenehno spreminjajočo se pokrajino družabnih medijev, potrebno vzeti nekaj časa za načrtovanje in refleksijo. S prihodom dojenčka se marsikateri nov starš vpraša, ali je varno objavljati slike otročička. Kaj je primerno za objavo in kaj ne?

 

Varno delite slike dojenčka. Morda niste nikoli razmišljali o nastavitvah zasebnosti in posledicah teh nastavitev, vendar boste o tem morda želeli razmisliti, preden objavite sliko vašega dojenčka. Morda imate sledilce, ki imajo težave s plodnostjo in niso pripravljeni deliti vašega veselja. Morda ste povezni z ljudmi, ki jih komaj poznate – prijatelje prijateljev – kar pomeni, da ni nujno, da bodo ti ljudje imeli najboljše interese za vašo družino. Vse več je zgodb o tem, kako so slike otrok pristale v napačnih rokah – na primer pri posrednikih fotografij, ki želijo prodati slike otrok ali pri spletnih »trolih«, ki slike zlorabijo za razna norčevanja.

Imate dve možnosti. Lahko nastavite strožje nastavitve zasebnosti na straneh družabnih omrežij, ki jih uporabljate (npr. Snapchat, Instagram, Facebook ...). Te storitve imajo prednost obstoječega, vgrajanega občinstva, vendar je večja verjetnost, da slike vidijo (ali prenesejo) ljudje, ki jih ne poznate. Lahko pa se prijavite v varnejše, z geslom zaščitene storitve za deljenje fotografij, kot sta Flickr ali Photobucket. Te dopuščajo, da ste bolj izbirčni glede tega, kaj boste delili s kom, vendar te strani včasih zaračunajo premium storitve, kot sta na primer dodatna shramba in grafike.

Razlikovati je treba med prijateljskimi nasveti in resničnimi dejstvi. Kot nov starš ste lahko ranljivi, zaskrbljeni ali preobremenjeni, družabna omrežja pa se lahko ponujajo kot rešilna bilka. Ne verjemite vsemu, kar vam povedo ljudje, ne da bi preverili pri strokovnjaku. Z vsem, kar je pomembno – hranjenje, zdravje in varnost, denar, izobrazba – se ni za igrati. Izogibajte se pretiranemu deljenju. Pri tem imamo v mislih slike kakca, stalno obveščanje o vsakem nasmehu ali najmanjšem znaku inteligence, poročila o tem, kako naravno nadarjena mama ste. Dobro premislite kaj delite, zakaj in s kom.

Pozorno pristopite k otrokovemu »digitalnemu odtisu«. Nekateri starši na družabnih omrežjih ustvarjajo profile z imeni svojih otrok, ko so ti šele dojenčki, z idejo, da jim jih bodo predali, ko bodo otroci pripravljeni. Morda se sorodnikom zdi zabavno videti različne novice o dojenčku, vendar obstajajo tveganja glede digitalnega odtisa vašega dojenčka. Tu je nekaj stvari v razmislek:

  • Morda se vam zdi slika dojenčka v kadi nadvse prikupna, ampak kaj bo otrok mislil o njej, ko bo star 8 ali 9 let?
  • Najstnik bo morda jezen ali žalosten, ker ste uporabili njegovo ime pri ustvarjanju profila, h kateremu ni privolil.
  • Strani družabnih medijev so primerne za uporabnike nad 13. letom, ker podjetja uporabljajo podatke (informacije o tem, kdo so vaši prijatelji, na kaj klikate, katere strani obiskujete na spletu), da ustvarijo demografski profil, ki ga nato prodajo drugim podjetjem za tržne namene. Podatki niso osebno določljivi, vendar je precej strašljiva misel, da bi sledili celo spletnemu obnašanju vašega otročička. 

Če se kljub temu odločite ustvariti profil, poskrbite, da boste razkrili čim manj informacij, uporabljajte stroge nastavitve zasebnosti in se izogibajte fotografijam, ki bi lahko bile za otroka (in za vas) potencialno sramotne.

Soočite se s čustvi, – ljubosumje, jeza, žalost – ki jih občutite med gledanjem časovnic svojih Facebook prijateljev. Niste sami. Slike in objave (pogosto tudi precej obdelane), zaradi katerih se zdijo življenja drugih bolj izpolnjujoča, pri veliko ljudeh sprožajo takšne občutke. 

Morda vam bo pomagalo, če se povežete z drugimi, ki vas resnično razumejo. Ustvarite ločene skupine za svoje spletne prijatelje: svoje bližnje prijatelje – tiste, ki objavljajo tako svoje radosti, kot tudi preizkušnje – uvrstite v eno skupino. Tiste, ki želijo prikazati popolno sliko svojega življenja, dajte v drugo skupino, njihove objave pa si oglejte le, ko boste pri volji za to. 

Vpliv družabnih medijev (še) ni v celoti razumljen in lahko sproži različne vrste odzivov. Novopečeni starši so lahko čustveno ranljivi, saj so utrujeni, nesamozavestni ali pa morda trpijo za poporodno depresijo. Če se večino časa počutite precej na tleh - deljenje fotografij vašega življenja pa vas ne spravlja ravno v boljšo voljo, poiščite podporo pri nekom, ki mu zaupate ali pri strokovnjaku.

 

Vir: CommonSenseMedia

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.