Krepijo se pravice potrošnikov pri spletnih nakupih

28.7.2014

V direktivi o pravicah potrošnikov, ki je od 13. junija 2014 v veljavi v vseh državah članicah EU, so se okrepile potrošniške pravice pri tem pa dosegle ustrezno ravnotežje med varstvom potrošnikov in konkurenčnostjo podjetij. V nova pravila so zajeti domača in čezmejna trgovina ter boj proti nepoštenim praksam, potrošniki pa lahko uveljavljajo pravico do preklica spletnega nakupa. Preberite si najpomembnejša določila, ki se nanašajo na spletne nakupe.

Namen novih pravil je prilagoditev in uskladitev nacionalnih predpisov o varstvu potrošnikov na več pomembnih področjih, na primer glede vrste informacij, ki jih morajo pridobiti potrošniki, preden opravijo nakup, in glede njihove pravice do preklica spletnih nakupov. Večja usklajenost pomeni, da se lahko potrošniki zanašajo na iste pravice, ne glede na to, kje v EU nakupujejo.

Nova pravila krepijo pravice potrošnikov in zagotavljajo visoko raven varstva ne glede na to, ali potrošniki nakupujejo v trgovinah ali prek spleta, v domači državi ali drugod po EU.

Potrošnikom bodo zdaj na primer na voljo jasnejše informacije o cenah, ne glede na kraj ali način nakupa, ker bodo morali trgovci razkriti skupno ceno izdelka ali storitve, pa tudi vse dodatne stroške.

Kakšne so koristi za spletne nakupovalce?
  • Nič več stroškovnih pasti na internetu. Od zdaj naprej bodo morali spletni nakupovalci potrditi, da se strinjajo s plačilom za blago, preden se jim znesek zaračuna. Pri tem mora biti jasno navedeno, kaj vključuje cena, ki jo plačujete.
  • Nič več vnaprej izbranih okenc. Trenutno se lahko zgodi, da morajo potrošniki, ki nakupujejo prek spleta, plačati za storitve, ki jih ne želijo (kot je na primer prednostno vkrcavanje v letalo), ker so pozabili preklicati izbiro možnosti v okencu na spletišču. Nova direktiva o pravicah potrošnikov uvaja jasno prepoved vnaprej izbranih polj na spletiščih za zaračunavanje dodatnih plačljivih storitev.
  • Spletnim nakupovalcem ne bo treba plačevati za storitve, o katerih pred nakupom niso bili jasno obveščeni.
  • Trgovci za plačila s kreditnimi karticami ne bodo smeli zaračunavati več, kot imajo stroškov z zagotavljanjem take plačilne možnosti.
  • Trgovci, ki ponujajo telefonsko linijo za pritožbe ali poizvedbe potrošnikov, za te storitve ne bodo mogli zaračunavati več, kot znaša osnovna cena za tovrstne klice.
  • Kdor bo kupoval digitalne vsebine, bo lahko pridobil jasnejše informacije, tudi podrobnosti glede tega, s katero strojno in programsko opremo vsebina deluje, in informacije o zaščiti avtorskih pravic.
  • Potrošniki bodo imeli možnost odstopa od nakupov digitalnih vsebin do trenutka, ko se začne prenos vsebine s spleta ali njeno sprotno predvajanje.

Kaj se zgodi v primeru, ko se potrošnik premisli in zahteva vračilo kupnine v primeru spletnega nakupa?

  • Rok, v katerem lahko potrošnik odstopi od nakupa na daljavo (npr. od spletnega nakupa) ali nakupa zunaj poslovnih prostorov (če na primer prodajalec potrošnika obišče na domu), je podaljšan s prejšnjih najmanj 7 dni na 14 dni, enotno po vsej EU. Ta 14-dnevni rok začne teči od dne, ko potrošnik prejme blago, pri čemer ima potrošnik pravico do preklica nakupa iz kakršnegakoli razloga. Če prodajalec potrošnika ne obvesti jasno o pravici do preklica nakupa, se rok za vračilo blaga podaljša na eno leto.
  • Potrošnikom bo prav tako dovoljen odstop od nakupov ob obisku prodajalca na pobudo potrošnika in od nakupov prek spletnih dražb pri uradnih prodajalcih.
  • Trgovec mora potrošniku v 14 dneh od preklica nakupa povrniti plačano vsoto, vključno s stroški standardne dostave. Kar zadeva kupljeno blago, lahko trgovec odloži povračilo, dokler potrošnik ne vrne blaga ali dokler ne predloži dokazila, da je bilo blago poslano trgovcu.
  • Potrošnikom bo na voljo standarden EU obrazec za preklic nakupov. Tako bodo lažje odstopali od pogodb, sklenjenih zunaj svoje matične države.
  • Trgovci, ki želijo, da stroške vračila blaga po preklicu nakupa plačajo potrošniki, jih morajo o tem predhodno jasno obvestiti ter navesti vsaj oceno stroškov vračila večjih kosov blaga.

 

Vir: Evropska komisija.

Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Pravno obvestilo  |  Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.

Fakulteta za družbene vede Center za družboslovno informatiko logo Arnes MISSS Insafe
EU Logotip - Sofinancira Evropska unija Logotip URSIV