Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Povabilo k izpolnjevanju kratke anonimne ankete

Na Safe.si se trudimo, da bi bila naša spletna stran čim bolj pregledna in uporabna. Mnenje uporabnikov nam je zelo pomembno. Vabimo vas, da izpolnite kratko anonimno anketo o uporabnosti spletnega mesta Safe.si in nam ga pomagate narediti še bolj uporabnega.

Mobilne priložnosti za otroke

11.2.2015

Več kot otroci uporabljajo splet, bolj se zdi, da se starši, učitelji, politika in mediji osredotočajo na tveganja, ki jih internet prinaša v življenje otrok, meni Sonia Livingstone, profesorica na londonski šoli za ekonomijo in politično znanost. Tveganja so seveda pomemben vzrok za zaskrbljenost, kot zadnja leta ugotavlja raziskava EU Kids online. Vendar pa je potrebno pozornost nameniti tudi priložnostim.

Internet ponuja veliko priložnosti, kar je tudi razlog, zakaj se starši in šole trudijo zagotavljati dostop do interneta otrokom. V okviru Dneva varne rabe interneta in njegovega pozitivnega slogana »Skupaj za prijaznejši internet« je Livingstonova skupaj z raziskovalko Jane Vincent pripravila nekaj ugotovitev iz pregleda preteklih raziskav, ki izpostavljajo prednosti in priložnosti mobilnega interneta.  

  • Zasebnost in personalizacija. Z miniaturizacijo mobilnih naprav je več možnosti, da si ogledujemo in beremo vsebine v bolj zasebnih kotičkih. To pomeni, da lahko otroci ustvarijo povezavo z internetom proč od oči javnosti ali nadzora drugih. To lahko otrokom zagotovi možnosti, da raziščejo, eksperimentirajo in ustvarjajo. Hkrati lahko prinese tudi več tveganja. Vendar je to odvisno od več dejavnikov: staršev, učiteljev in tudi ponudnikov vsebin.
  • Neenake možnosti. Možnost še ne pomeni, da bo otrok dejansko imel korist. Veliko je odvisno od starosti otrok – starejši otroci in mladostniki znajo bolje izkoristiti internet za učenje, branje in druge aktivnosti. Lahko torej pričakujemo, da bodo otroci z odraščanjem vedno bolj znali izkoristiti priložnosti interneta. Drug pomemben faktor je tudi revščina. Otroci iz revnejših domov bodo manj verjetno imeli koristi od interneta kot bolj privilegirani otroci. Tukaj je morda tudi priložnost za učitelje, da omogočijo iste možnosti za vse otroke, da bodo lahko čim bolj izkoristili vse dobre stvari, ki jih internet lahko ponuja.
  • Ustvarjanje pozitivnih vsebin. Livingstonova meni, da je treba spodbujati tudi ponudnike vsebin, da so pri razvoju vsebin za otroke čim bolj domiselni, če želimo izboljšati pogoje in priložnosti za otroke. 

Poročilo Mobilne priložnosti sicer izpostavlja šest ključnih priložnosti, ki jih omogoča mobilni internet:

  • Biti mobilen: število otrok, ki so na spletu tudi, ko so zunaj, se je v večini držav podvojilo. Otroci so mobilni in na spletu na različnih lokacijah, tudi doma in pri prijateljih. 
  • Biti družaben: številni otroci verjamejo, da so zaradi uporabe pametnih telefonov bolj družabni, nenazadnje tudi zato, ker imajo telefon zmeraj pri roki in s tem tudi aplikcije, ki omogočajo brezplačno (WiFi) komunikacijo.
  • Biti izobražen:učenje s pomočjo mobilnih medijev ni nekaj novega, vendar pa razpoložljivost pametnih telefonov odpira vrata novim možnostim za izobraževanje.
  • Se zabavati: mobilne možnosti za zabavo na spletu so obsežne, hkrati pa potencialno lahko tudi problematične.
  • Biti jaz: otroci uporabljajo mobilne telefone in spletne izkušnje za raziskovanje svoje identitete. Delanje "selfijev" je le eden od načinov, da ugotovijo, kako jih dojemajo drugi in kaj pomeni "biti jaz".
  • Biti zaščiten in zaseben: razvoj socialnih odnosov, prijateljstev, spoznavanje novih ljudi, klepet z "prijaznimi" neznanci na spletu so pogoste izkušnje, na katere naletijo otroci pri uporabi svojih pametnih telefonov in tablic. Večina otrok se zaveda tveganj, ki jih to lahko prinese.

 

Čeprav starši počasi že začenjajo gledati na otroke in mladostnike v novi luči, pa v okviru izobraževalnih ustanov še vedno omejujemo spletni dostop in razvoj njihove digitalne pismenosti, meni Jane Vincent. Njen pogled na prihodnost je ambiciozen, želi spodbuditi ljudi k razmisleku o tem, da so otroci na nekaterih področjih pravi strokovnjaki, kar se pa lahko zelo hitro spregleda. Želi, da bi prepoznali:

  • otroke kot svetovalce: veliko otrok si želi pametnih telefonov in tablic zaradi uporabe teh naprav pri drugih in iskanja nasvetov pri drugih, kaj je najbolje za njih.  
  • otroke kot rešitelje problemov: nekateri intenzivni uporabniki spleta radi grejo čez meje svoje cone udobja in iščejo rešitve za težave, na katere ob tem naletijo. 
  • otroke kot raziskovalce: otroci, ki radi raziskujejo, lahko iz uporabe (mobilnega) splet pridobijo še več, pri tem jih težave in tveganja, na katere bi pri tem lahko naleteli, ne motijo. So le del zabave. 
  • otroke kot deležnike: otroci z drugimi delijo ne le naprav, pač pa tudi informacije ki so na napravah, kot so fotografije, aplikacije in glasba.

 

Kar je presenetljivo je, da nas tak pogled odvrne od ponavljajočega se »otroci so digitalni domorodci«, proti spoznanju, da so otroci družbeno inovativni, iščejo nove načine za uporabo digitalnih medijev in vsebin med svojimi vrstniki, in s tem pridobivajo nove oblike vrednosti in priznavanja.

Livingstonova si želi, da bi s prihodnjimi raziskavami in pobudami, ki jih slavimo na Dan varne rabe interneta, uspeli spodbuditi odrasle, da razmišljajo o uporabi interneta med dandanašnjimi otroki v bolj pozitivnem duhu, skupaj z njimi sodelujejo in jih podpirajo pri bolj domiselnih načinih uporabe interneta v prihodnosti.  

Celotno poročilo si lahko preberete tukaj

Vir in foto: LSE Blog

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.