Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Najstniki veliko časa in energije posvečajo svojemu spletnemu ugledu

16.12.2013

Spodaj povzemamo najzanimivejše ugotovitve raziskave o ameriških najstnikih in zasebnosti na spletu (PEW Research Center):

1. Uporaba interneta med najstniki postaja vse bolj mobilna

  • 95 % najstnikov uporablja internet
  • Trije od štirih (74 %) najstnikov, starih od 12 do 17, so mobilni uporabniki interneta, ki vsaj občasno uporabljajo internet preko mobilnega telefona, tablice ali druge mobilne naprave.
  • 37 % vseh ameriških najstnikov uporablja pametne telefone, medtem ko jih je leta 2011 uporabljalo 23 %.
  • Eden od štirih najstnikov uporablja internet samo preko mobilnega telefona. Med uporabniki mobilnih telefonov je kar polovica izključno mobilnih uporabnikov interneta.
  • 58 % najstnikov je na svoj mobilni telefon ali tablico preneslo aplikacijo.

2. Najstniki širijo več informacij o sebi.

Najstniki na družbenih omrežjih delijo več informacij kot so v letu 2006. Leta 2012 je precej več najstnikov delilo informacije o svoji šoli, e-mail naslov in številko mobilnega telefona.  

3. Norme zasebnosti se razlikujejo med različnimi platformami

Najstniki imajo na Facebooku v večini (60 %) zasebne objave, medtem ko ima na Twitterju kar 64 % najstnikov javne tvite.

4. Velikost in sestava omrežja je pomembna

Tipičen najstnik, ki uporablja Facebook ima 300 prijateljev. Najstniki, ki imajo velika FB omrežja (601+ prijateljev) so:

  • pogostejši uporabniki FB;
  • imajo profile na različnih družbenih platformah;
  • bolj verjetno FB prijatelji z učitelji in trenerji;
  • bolj verjetno FB prijatelji z ljudmi, ki jih osebno ne poznajo. 

5. Za najstnike je upravljanje zasebnosti v spletnih družbenih omrežij zelo pomembno.

Veliko časa in energije posvetijo upravljanju svojega ugleda in svojega omrežja prijateljev.

  • 74 % najstniških uporabnikov družbenih medijev je izbrisalo ljudi iz svojega omrežja.
  • 59 % je izbrisalo ali uredilo nekaj, kar so objavili v preteklosti.
  • 53 % je izbrisalo komentar druge osebe na njihovem profilu oz. računu.
  • 45 % se je odznačilo (angl. untag) s fotografije, na kateri so bili označeni.
  • 31 % je izbrisalo ali deaktiviralo celoten profil ali račun.
  • 19 % je objavilo ali komentiralo fotografijo oz. video, kar so pozneje obžalovali.

6. Oglaševalci in tretje osebe niso najpomembnejša skrb najstnikov

9 % najstniških uporabnikov družbenih medijev je zelo zaskrbljenih zaradi možnosti, da oglaševalci ali tretje osebe dostopajo do njihovih osebnih podatkov, ki jih objavijo nas spletnih socialnih omrežjih.

Ugotovitve fokusne skupine kažejo, da imajo nekateri najstniki mešane občutke in različne stopnje zavedanja o praksah oglaševanja.

7. Starši najstnikov, ki so na spletu, izražajo zaskrbljenost

  • 81 % staršev skrbi, koliko informacij lahko oglaševalci pridobijo iz vedenja najstnikov na spletu.
  • 72 % staršev skrbi, kako njihovi otroci komunicirajo na spletu z ljudmi, ki jih ne poznajo.
  • 70% staršev skrbi, da bo aktivnost njihovih otrok na spletu imela posledice v prihodnosti pri priložnostih za izobraževanje in zaposlitev.
  • 69 % staršev skrbi, kako njihovi otroci upravljajo s svojim ugledom na spletu.

8. Najstniki se po nasvete obračajo k sovrstnikom in staršem

  • 70 % najstniških uporabnikov interneta je že iskalo ali se obrnilo po nasvet glede upravljanja svoje zasebnosti na spletu.
  • 42 % jih je nasvet glede upravljanja zasebnosti na spletu iskalo pri prijatelju ali vrstniku.
  • 41 % jih je za nasvet prosilo starše.
  • 37 %  jih je za nasvet prosilo brata/sestro ali bratranca/sestrično.
  • 13 % je nasvet poiskalo na spletu.
  • 9 % jih je za nasvet prosilo učitelja/ico.
  • 3 % je pomoč poiskalo pri kateri drugi osebi ali viru.

Vir: Amanda Lenhart, PewInternet.org

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.