Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Nastavitve na Facebooku in Googlu so oblikovane tako, da uporabnike prisilijo k deljenju osebnih podatkov

24.7.2018

Nova analiza kaže, da Facebook in Google prisilita uporabnike k temu, da delijo veliko informacij o sebi. Njune storitve imajo privzete nastavitve zasebnosti, ki posegajo v zasebnost uporabnikov. Če ti želijo te nastavitve spremeniti, je proces precej zapleten in dolg. Nekatere od teh nastavitev so celo zamegljene na tak način, da se uporabnik ne zaveda, da določena nastavitev posega v njegovo zasebnost.

Norveški svet potrošnikov je opravil analizo, kjer so se posvetili posodobitvam uporabniških nastavitev Googla, Facebooka in Windows 10, ki se nanašajo na novo Splošno uredbo o varstvu podatkov (GDPR). Ugotovili so, da imata Facebook in Google privzete nastavitve zasebnosti, kjer morajo uporabniki, ki želijo več zasebnosti, skozi znatno daljši postopek. Izbira nastavitev je oblikovana tako, da uporabnike prisili k temu, da sprejmejo določene odločitve, ključne informacije, ki vodijo do več zasebnosti pa so celo izpuščene. Poleg tega ugotavljajo, da Facebook in Google celo ogrožata uporabnike z izgubo optimalnega delovanja ali z izbrisom uporabniškega računa, če uporabnik ne izbere vsiljene možnosti. Hkrati pa ugotavljajo, da ponudniki storitev zaposlujejo številne taktike, ki bi uporabnike pritegnili k izdajanju čim večje količine osebnih podatkov.

Norveški svet potrošnikov navaja, da so uporabniki prisiljeni v deljenje podatkov skozi:

  • Standardne nastavitve: Uporabniki redko spreminjajo vnaprej izbrane nastavitve. V številnih primerih sta Facebook in Google določila najmanj zasebnosti prijazno izbiro kot privzeto.
  • Oblikovanje: Z besedilom in oblikovanjem/dizajnom sta deljenje osebnih podatkov in uporaba ciljnega oglaševanja predstavljena kot izključno koristna.
  • Nastavitve, ki uporabnika zmedejo: Izbira, ki je zasebnosti prijazna, zahteva znatno več klikov, pogosto pa je celo prikrita.
  • Iluzija izbire: V mnogih primerih je skrito dejstvo, da imajo uporabniki zelo malo odločitev v svojih rokah in da se s samo uporabo storitev strinjajo s popolno izmenjavo podatkov. Ker te storitve uporabnikom dajejo občutek možnosti izbire, jih lahko prepričajo, da delijo več osebnih podatkov.

Nova uredba sicer zahteva, da podjetja omogočijo uporabnikom, da jasno odločajo o svojih osebnih podatkih in da nad svojimi podatki prevzamejo nadzor, a žal še vedno ni popolnoma tako. Norveški svet potrošnikov se sprašuje, v kolikšni meri lahko sploh zaupamo podjetjem, kot sta Facebook in Google, dejstvo pa je, da je zaupanje ključnega pomena pri uporabi spletnih mest, ki imajo dostop do naših osebnih podatkov.

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Pravno obvestilo  |  Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.