Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Povabilo k izpolnjevanju kratke anonimne ankete

Na Safe.si se trudimo, da bi bila naša spletna stran čim bolj pregledna in uporabna. Mnenje uporabnikov nam je zelo pomembno. Vabimo vas, da izpolnite kratko anonimno anketo o uporabnosti spletnega mesta Safe.si in nam ga pomagate narediti še bolj uporabnega.

Naučite otroke prepoznati zanesljive spletne strani in vire

10.9.2015

Učenje prepoznavanja dobrih in koristnih spletnih virov je ena izmed ključnih življenjskih spretnosti. Čeprav v večini primerov ne gre za življenje ali smrt pa sposobnost prepoznavanja zanesljivih spletnih strani in virov prispeva k našemu uspehu v svetu, nam prepreči, da bi izgledali neumno ter tudi prepreči, da bi si škodili na primer z upoštevanjem napačnih nasvetov ali nasedli spletnim goljufom ipd.

Zakaj so zanesljivi viri pomembni?

Z akademskega vidika je za vašega otroka pomembno, da je pri svojem delu sposoben navajati dobre in kvalitetne vire. Otroci morajo biti sposobni prikazati, da so sposobni najti koristne in kakovostne informacije.

Najbrž se vsak lahko spomni vsaj ene osebe, ki je na družabnem obrežju objavila povezavo do lažnega, zmontiranega videa, misleč da je resničen. Z nepremišljenim in nepreverjenimi objavami se lahko hitro spravite v zadrego in širite neresnične informacije.

Za varnost je pomembno prepoznati zanesljive in varne strani, da bi preprečili krajo identitete ali nevarne interakcije na spletu. Kadar obiščemo neko stran, moramo biti sposobni oceniti, če je kaj sumljivega in ali nas želijo prevarati.

Proces učenja prepoznavanja zanesljivih virov je odličen način za skupno preživljanje časa z vašim otrokom na spletu. Ker gre za naučeno spretnost, je potrebna vaja in nekaj časa, da bo um lahko predelal in zaznal kazalnike, po katerih se bo orientiral pri prepoznavanju strani.

Kdaj in kako začeti?

Že v zgodnjem otroku začnite skupaj z otrokom deskati po spletu. Poudarite, kaj naredi stran dobro in kaj je tisto, kar jo naredi vprašljivo. Sami poiščite nekaj spletnih mest, ki niso zanesljiva, vendar hkrati niso polna odrasle vsebine in jih nato pokažite otroku. Ne morete pričakovati, da bo zaznal opozorilne znake, če mu boste pokazali le zanesljive strani.

Ko bo otrok starejši, si vzemite nekaj časa in skupaj z njim preglejta vire, na katere se sklicuje v domačih nalogah. Glede virov mu postavite nekaj vprašanj o avtorju ali organizaciji. Prepričajte se, da bodo tudi v prihodnje preučili, kje so dobili informacije.

Spodaj je nekaj osnovnih kazalnikov in vprašanj za ocenjevanje spletnih virov, ki jih lahko predstavite svojemu otroku:

URL: Že iz URL-ja lahko dobimo vpogled v to, kakšno vrednost ima. Razširitev na koncu spletne strani ( na primer .com) kaže v katero kategorijo spletnih strani spada.

  • .org: spletne strani namenjene zagovorništvu kot so na primer neprofitne organizacije
  • .com: poslovne ali komercialne spletne strani
  • .net: strani spletnih organizacij ali ponudnikov spletnih storitev
  • .edu: strani povezane z visokošolskimi zavodi
  • .gov: zvezne vladne strani
  • .uk (United Kingdom): strani s poreklom v drugi državi ( nakazano s šifro iz dveh črk, v tem primeru Združeno kraljestvo)

Napotitev: Vedno se vprašajte,  kako ste našli vir. Ste bili na stran napoteni s strani pedagoga? Ste povezavo našli na spletnem mestu za katerega veste, da je veljavno? Ali ste do njega prišli preko družabnega omrežja?

Prepoznajte avtoriteto /strokovnjaka: Vprašajte se, kdo posreduje informacije. Kdo piše in objavlja na tem spletnem mestu? Kaj najdete o osebi, če jo posebej poiščete v brskalniku? Ali so na spletni strani povezave do avtorjevih družabnih omrežij ali njegovih dodatnih del?

VIR: Fosi

 

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.