Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Ugotovite, ali izobraževalne aplikacije vašemu otroku resnično koristijo pri učenju

19.5.2015

Med 80,000 možnostmi, kar je število aplikacij, ki so ga januarja 2015 zabeležili v Applovem App Storu, je težko vedeti, kako izbrati aplikacijo za otroka, ki mu bo pomagala pri razvoju in učenju. Spodaj je nekaj nasvetov, ki vam bodo pomagali presoditi, ali je neka aplikacija resnično koristna za vašega otroka.

  1. Aplikacija mora spodbujati razmišljanje

Pomembno je, da vaš otrok pri uporabi aplikacije aktivno razmišlja, ne da pri tem postane pasiven.Najbrž se je tudi vam kdaj zgodilo, da ste s pomočjo GPS-ja prišli na nov kraj, vendar si niste zapomnili kako, čeprav ste vozili. Namesto, da bi aktivno spremljali pot in okolico, ste pasivno sledili navodilom. Raziskave so pokazale, da so dejavnosti, ki ne spodbujajo aktivnega razmišljanja ravno tisto, česar se pri izobraževanju otrok želimo izogniti. V raziskavi učenja besed so otroci, ki so aktivno uporabljali proces izločanja, da bi ugotovili, na kateri predmet se nanaša nova oznaka, pokazali boljše učne uspehe kot tisti, ki so jim eksplicitno povedali iste informacije. Aplikacije bi morale spodbujati globlje procesiranje. Preden naložite aplikacijo bodite pozorni, ali bo vaš otrok le gledal in s prstom risal po zaslonu ali pa bo aktivno reševal »probleme«.

  1. Aplikacije bi morale pritegniti, ne odvračati

Predstavljajte si, da se pravkar odprli hladilnik in zazvoni telefon. Ko ste končali klic, se več ne spomnite, kaj ste počeli pred hladilnikom. Takšne motnje odtegnejo pozornost od vaše okolice in vašega početja, ravno takšni zvoki piščalk in zvoncev pa so del mnogih aplikacij.

V raziskavi so primerjali branje elektronskih in običajnih (tiskanih) knjig in ugotovili, da pri mlajših otrocih, ki s starši berejo tiskane knjige, starši več govorijo o sami zgodbi in redkeje usmerjajo vedenje otroka, kot na primer pri uporabi aplikacije »pritisni ta gumb«. Pri tistih, ki so brali običajne knjige, se je pokazalo boljše razumevanje in boljše pomnjenje zaporedja dogodkov v zgodbi.

Razlika je najbrž v tem, ker lahko elektronske knjige otroka zamotijo z raznimi »dodatki« kot so zvočni učinki ali igre, ki otroka odvrnejo od same zgodbe.

Aplikacije so lahko in morajo biti zabavne, vendar bi kot starši morali poskrbeti, da so vaši otroci pri uporabi aplikacije osredotočeni na nalogo in pri tem čim manj raztreseni.

  1. Aplikacije bi morale biti smiselne

Med tem, ko se vaš otrok uči pesmico o abecedi, je pomembno, da ve, da se zvoki povezujejo s črkami in da nam omogočajo sporazumevanje. Brez tega znanja gre le za pesem brez globljega razumevanja.

Raziskave so pokazale, da se otroci učijo bolje, če se s starši igrajo na način, ki jih pomaga graditi pomen. Z drugimi besedami - veliko bolje je, da trikotnike iščejo v koščkih pice, kot pa da gledajo popolne oblike na zaslonu, kjer so vedno enako usmerjeni. Nič ni narobe z aplikacijami, preko katerih se učijo črk in številk, vendar je ključnega pomena, da otroci vedo, zakaj je to znanje pomembno. Nove informacije morajo videti v uporabi.

  1. Aplikacije naj vključujejo učenje s podporo socialne interakcije

Raziskave vedno znova kažejo, da videi, DVDji ali aplikacije niso najboljši viri učenja. Najboljši otrokov vir za poglobljeno učenje so namreč ljudje. V eni od študij so preučevali sposobnosti otrok za učenje pomenov novih besed v različnih situacijah. Učili so se preko digitalne interakcije (Skype), preko videa in v živo – preko neposredne interakcija. Otroci so se novih informacij najbolje naučili, ko so jim bile predane v družbi, tako, da so se ljudje nanje dejansko odzvali bodisi v živo bodisi preko zaslona. Gre le za eno izmed mnogih študij, ki kaže, da so ljudje najboljši pri učenju drugih ljudi. Med tem, ko se zdi ideja o aplikacijah sama po sebi nesocialna, pa novejše aplikacije spodbujajo otroke, da se igrajo skupaj s starši in ostalimi prijatelji. Celo občutki, kot da vzdržujejo odnose s slavnimi liki, kot sta Elmo ali Miki miška, pomagajo otrokom, da se počutijo povezani, kar lahko izboljša proces učenja in njihovo zagnanost.

Pomemben je seveda tudi kontekst, znotraj katerega se otrok uči. Veliko več se naučijo, kadar jim damo orodja in svobodo, da sami najdejo rešitev. Z nekaj preprostimi vprašanji, ki si jih zastavite, lahko ugotovite, katere aplikacije so poučne za vašega otroka in katere so le za zabavo.

 

VIR: Mahable

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.