Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Uporabniki Facebooka v ZDA se ne zavedajo zbiranja podatkov o njihovih zanimanjih

7.3.2019

Pew Research Center v sklopu dveh raziskav, izvedenih med ameriškimi uporabniki Facebooka in nekaterih drugih družabnih omrežij ugotavlja, da skoraj tri četrtine uporabnikov Facebooka ne ve, da podjetje s pomočjo algoritma ustvarja posebne sezname o njihovih zanimanjih z namenom oglaševanja. V raziskavi so se posvetili tudi vprašanju o dveh posebnih seznamih (dodeljevanje politične usmerjenosti ter etnične in rasne afinitete), ki jih Facebook prav tako ustvarja za nekatere uporabnike. Rezultati kažejo, da sta ta dva seznama pri večini uporabnikov precej natančna.

Večina spletnih mest zbira najrazličnejše podatke o vedenju uporabnikov. Te podatke potem uporabljajo za prikaz vsebin in oglasov, ki temeljijo na interesih in značilnostih uporabnikov. Pew Research Center je naredil raziskavo o tem kako Američani razumejo te sisteme, ki temeljijo na algoritmih, in koliko mislijo, da se njihova življenja ujemajo s tem, kar se o njih poroča.

Facebook s pomočjo algoritmov ustvari seznam interesov, ki jih ima določen uporabnik in potem ponuja njemu prilagojene oglase. 74 % ameriških uporabnikov Facebooka pravi, da ne vedo za obstoj takšnega seznama, približno polovica (51 %) pa jih pravi, da jim ni všeč, da podjetje to počne. Raziskava je zajela tudi dva specifična seznama, ki sta del Facebookovega sistema: politična usmeritev uporabnikov ter njihove rasne in etnične podobnosti oziroma afinitete. V obeh primerih večina pravi, da je njihova kategorizacija natančna. 73 % tistih, ki jim je na Facebooku dodeljena politična usmeritev, pravi, da je kategorizacija relativno natančna. Za nekatere uporabnike Facebook uporablja tudi kategorijo, imenovano »večkulturna afiniteta«. Ta kategorija je namenjen označevanju podobnosti uporabnika z različnimi rasnimi in etničnimi skupinami. Na splošno 60 % uporabnikov, ki jim je dodeljena »večkulturna afiniteta« pravi, da dejansko imajo močno podobnost oziroma sorodnost z dodeljeno skupino. Poleg tega uporabniki družabnih omrežij na splošno verjamejo, da je za spletna mesta relativno enostavno določiti raso, etnično pripadnost, hobije, zanimanja, politično pripadnost in verska prepričanja uporabnikov na podlagi zbranih podatkov.

Vzorec raziskave je zajemal 963 uporabnikov Facebooka v ZDA, starih 18 let in več, raziskava pa je bila izvedena med 4. septembrom in 1. oktobrom 2018 v okviru KnowledgePanel podjetja GfK. Druga raziskava reprezentativnega vzorca vseh odraslih iz ZDA, ki uporabljajo družabna omrežja, pa je potekala od 29. maja do 11. junija 2018 na podlagi American Trends Panel Survey.

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.