Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Vrtinec, ki nas posrka v spletno mesto ali aplikacijo

14.5.2019

Ko obiščemo spletno mesto ali aplikacijo s točno določenim ciljem v mislih, vendar nas zmotijo druge skušnjave, to imenujemo vrtinec (vortex). To je vzorec uporabniškega vedenja, ki se začne z eno namerno interakcijo in ji sledi niz nenačrtovanih interakcij, kar praktično pomeni, da nas aplikacije in spletna mesta posrkajo na način, da se nam zdi, da smo izgubili nadzor in da nas kar vleče in vleče v ta digitalni prostor. Povezan je tudi z zasvojenostjo.

Vrtinec je pojav, ko se uporabniki znajdemo v situaciji, kjer spletno mesto obiščemo z točno določenim namenom, a nas vsebine oz. dogajanje zamoti in usmeri k drugim dejavnostim na tem spletnem mestu. Prijatelju želimo na primer poslati sporočilo na Facebooku, a ko odpremo aplikacijo, pozabimo na to, saj nas zmotijo številne novice in objave na prvi strani.

Vrtinec največkrat povzročajo obvestila, ki se pojavljajo na mobilnih telefonih. Obvestila imajo koristi in slabosti. Obveščajo nas o novih dogodkih, vendar pa prekinejo naše trenutno opravilo kar vodi v raztresenost. Nekateri prav tako čutijo določeno tesnobo, če ne preverijo obvestil in predvsem ta obvestila so razlog, da nas digitalni svet posrka. To, da pot do nekega cilja prekinemo z nenačrtovanimi dejanji, je del naše narave, kot se nam lahko zgodi tudi v trgovini, ko na primer po poti do izdelka, ki smo se ga namenili kupiti, zagledamo še več nam privlačnih izdelkov in se jim težko upremo.

Uporabniki, ki so bili del raziskave o vrtincu, so v veliki meri okrivili družabna omrežja in čas, ki ga zapravijo za uporabo teh. A učinek vrtinca ni nujno povezan s časom uporabe naprave. Veliko tesnobe, ki so je izrazili uporabniki ni bilo povezane s samim časom uporabe, ampak z občutkom izgubljenosti, neproduktivnosti ali zapravljanja časa. Nekateri udeleženci v raziskavi so izrazili zavedanje, da so te spletne strani in aplikacije oblikovane tako, da privabljajo ljudi k uporabi, nekaj ​​udeležencev pa je omenilo, da so zaskrbljeni zaradi vrtinca. Proti temu lahko veliko storimo sami in si postavimo omejitve, a dokler ustvarjalci manipulirajo na podlagi psiholoških načel, bo vrtinec vedno prisoten pojav. 

Vir: The Nielsen Norman Group, 28.10.2018 

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.