Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Zakaj je pomembna uravnotežena uporaba tehnologije?

20.5.2016

Z razvojem tehnologije se zdi, da so različne digitalne naprave, ki nam omogočajo dostop do spleta, postale nepogrešljive, naš življenjski slog pa je v veliki meri od njih odvisen. Slednje ima lahko kar nekaj negativnih učinkov, zato je bistvena predvsem uravnotežena uporaba tehnologije.

Odvisnost od spleta se nanaša na preveliko in kompulzivno rabo spleta oz. tehnologije, ki vodi do negativnih posledic. Strokovnjaki še vedno niso enotni, ali gre dejansko za novo psihološko motnjo, ali zgolj za odraz kakšne druge, hkrati pa je nejasno, kaj točno slednja vsebuje, saj splet ponuja vrsto možnosti – od igranja iger, do povezovanja prek družbenih medijev. Ravno zato se v stroki pogosteje uporablja besedna zveza »problematična raba spleta«, ki označuje disfunkcionalne (obsesivne, nezdrave) načine rabe spleta. Raziskava The Common Sense Census je denimo pokazala, da ameriški najstniki v povprečju na spletu porabijo kar devet ur dnevno, medtem ko otroci med osmim in dvanajstim letom porabijo skoraj šest ur.

Večopravilnost ima lahko negativne učinke

Dejstvo, da preživimo vedno več časa na spletu, kjer navadno delamo več stvari hkrati, negativno vpliva na koncentracijo. Ena od študij (Rosen, Carrier & Cheever, 2013) je zajela 263 dijakov in študentov, rezultati pa so pokazali, da so se vprašani lahko učili, ne da bi ob tem uporabljali digitalne naprave, zgolj šest minut. Večopravilnost denimo ovira zmožnost ustvarjanja spominov, raziskovalci (Ophir, Nass & Wagner, 2009) pa so dokazali, da imajo študenti, ki na spletu delajo več stvari hkrati, v realnem življenju več težav pri filtriranju nepomembnih informacij, so bolj izpostavljeni drugim motnjam pozornosti in imajo večje možnosti za slabše uspehe.

Doba narcisizma

Raziskovalci ugotavljajo, da je med uporabniki spleta vedno bolj prisoten narcisizem – s tem naj bi upadala zmožnost empatije, saj manj časa posvetimo druženju »v živo«, a si študije tudi pri tem niso povsem enotne. Ena od raziskav (Alloway, Runac, Qureshi, & Kemp, 2014)  je zajela polnoletne posameznike do 50. leta in je aktivnosti, kot so všečkanje, komentiranje in objavljanje na družbenem omrežju Facebook, povezala z narcisizmom. Po drugi strani pa velja omeniti, da je študija hkrati dokazala, da spletno klepetanje lahko pozitivno vpliva na dojemljivost, kar je pri empatiji ključno. Prav tako nekateri zagovorniki pogosto izpostavljajo dejstvo,  da so družbeni mediji le ena od možnosti, prek katerih se najstniki lahko izražajo in poistovetijo s sovrstniki, hkrati pa je to lahko način spoznavanja novih ljudi ali ohranjanja prijateljstev.

Slabši družinski odnosi

Prekomerna raba tehnologije je lahko povod za mnoga nesoglasja v družinah – pogosto so sicer starši tisti, ki so zaskrbljeni nad otrokom, a vendar študije kažejo, da tudi odrasli preveč časa namenijo digitalni tehnologiji. Tako so denimo rezultati ene od študij (Nielsen, 2015) pokazali, da je največ posameznikov, ki tehnologijo uporabljajo celo med obroki, starih od 50 do 64 let. Podobna študija (AVG Technologies, 2015) pa je prišla do rezultatov, kjer je kar 54 odstotkov otrok med 8. in 13. letom odgovorilo, da njihovi starši preveč časa porabijo za tehnologijo, 32 odstotkov pa se je zaradi tega počutilo slabo in nepomembno.  

Pomembna je uravnoteženost

Da bi se izognili problematični rabi spleta in ostale tehnologije je predvsem bistvena uravnoteženost med virtualnim in realnim življenjem. Priporočljivo je, da ima posameznik čas v dnevu, ko tehnologije ne uporablja – denimo med obroki ali pred spanjem. Za starše je pomembno, da otrokom ne prepovedujejo vsega, temveč so jim pri uravnoteženi rabi spleta vzor, ter da v primeru težav pri otroku poiščejo strokovno pomoč. V šolskih ustanovah je še vedno ključno, da se učitelji zavedajo negativnega vpliva na pozornost učencev in da vzpostavijo pravila, kdaj je raba tehnologije dovoljena in kdaj ne.

Vir: https://www.commonsensemedia.org/research/technology-addiction-concern-controversy-and-finding-balance

Priporočene vsebine:

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.