Selfiji so digitalni avtoportreti, ki jih uporabnik fotografira s pametnim telefonom in iztegnjeno roko. So zelo priljubljeni in razširjeni, še posebej med mladimi. Številni selfiji so izvirni in zabavni, nekateri pa ravno nasprotno.
Skoraj v vsaki vsakdanji situaciji lahko najdemo motiv, da si zaželimo narediti selfie, npr. romantičen sončni zahod na plaži, križ na vrhu hriba dolgega pohoda, druženje s prijatelji na festivalu. Le iztegnemo roko in s svojim pametnim telefonom ustvarimo posnetek, ki ga lahko takoj naložimo na Facebook, Instagram in Twitter. Večine prav nič ne moti, da so fotografije vedno enake in zajemajo le širino, kot jo lahko na fotografijo ujamemo z iztegom roke. Selfie je selfie in se danes šteje skoraj za kolektivno dediščino po celem svetu.
Selfiji niso izum 21. stoletja
V osnovi so selfiji klasični avtoportreti, zato o njih ne moremo govoriti kot o izumu digitalne dobe. Avtoportreti so bili priljubljeni že med renesančnimi slikarji, njihov izvor pa najverjetneje sega še dlje, celo do antičnih časov. Medtem ko je v preteklosti izdelava avtoportreta zahtevala veliko časa in talenta, pa lahko selfie v digitalni dobi ustvarijo tudi laiki. Mnoge aplikacije in orodja za urejanje slik pa pomagajo, da se posameznik na selfiju predstavi v želeni luči.
Selfijev ne delamo zase
Le redko digitalni avtoportreti ostanejo na pomnilniški kartici neopaženi – z le nekaj kliki jih lahko delimo s prijatelji in družino na družabnih omrežjih. V tem je pravi čar selfijev: ne delamo jih zase, temveč jih raje objavimo na netu. Vendar pa imajo pretirane poze ali vedno enako 'iskanje pozornosti' ravno nasproten učinek. Pogosto so selfiji vzrok ali povod za zavist, prezir, posmeh ali spletno trpinčenje.
Selfie je trend predvsem med mladimi
Pri mladostnikih so selfiji priljubljeni že leta. Eden od razlogov: selfiji pomagajo mladim, da se postavijo 'na sceno', da preizkušajo svoj lastni vpliv na druge. Pripombe in 'všečki' selfijev so za mlade informacije in merilo njihove popularnosti in privlačnosti. Tako slike, ki dobijo premalo (pozitivne) pozornosti, uporabniki pogosto celo izbrišejo. Konkurenca na družabnih omrežjih je namreč huda. Poleg iskanja pozornosti pa nekateri mladi s selfiji pokažejo svojo kreativnost. Trendi selfijev so različni, se nenehno razvijajo in kaseje pogosto tudi parodirajo, kot se je to zgodilo v primeru tako imenovanega 'duck face' s pretirano našobljenimi ustnicami.
"Seks se prodaja" – žal velja tudi za selfije
Žal so pogosti tudi goli ali seksualno oblikovani selfiji. V želji, da presežejo drug drugega, mladi pogosto precej liberalno objavljajo tudi selfije z erotičnimi in seksualnimi prizori, ki so pogosto onkraj meje dobrega okusa, kar velja tako za punce kot za fante. Pri vseh pa je želja, da bi se prikazali čim bolj privlačni in 'lepi'. Mladi si to, kaj je 'lepo' že sicer razlagajo precej klišejsko, stereotipi pa so v družabnih omrežjih še okrepljeni. Z mladimi se je tako potrebno pogovarjati, ali z golimi selfiji res najbolje izražajo sami sebe in ali bi lahko to počeli drugače. Pri tem pa se je treba zavedati, da dokler najstniške zvezde (npr. Justin Bieber, Miley Cyrus ali Rihanna) objavljajo 'negativne' fotografije, je to morda boj z mlini na veter. Preveč razkrivajoči selfiji lahko vodijo tudi naprej v tveganja kot sta seksting ali grooming (kontaktiranje mladoletnikov s strani odraslih oseb z namenom spolne zlorabe).