Spletno nakupovanje nam ponuja veliko prednosti. Dostop imamo do široke izbire izdelkov, tudi do takšnih, ki jih v naših trgovinah sploh ni. Hitro lahko primerjamo cene, izkoristimo posebne popuste in najdemo bolj ugodne ponudbe. Nakupujemo lahko kadar koli, saj so spletne trgovine odprte ves čas, podnevi in ponoči, med tednom in med vikendi. Prav zato je spletno nakupovanje priljubljeno.
Kljub številnim prednostim pa moramo biti previdni. Na spletu so namreč tudi pasti, ki nas lahko drago stanejo. Ključno je, da se znamo zaščititi ter preprečiti morebitno izgubo denarja ali razkritje osebnih podatkov.
Nakupi izven Evropske unije in ponaredki
Pri vsakem spletnem nakupu moramo biti previdni, ne glede na to, iz katere države naročamo. Če nakupujemo izven Evropske unije, pa moramo vedeti, da nas lahko pošiljka stane več, kot smo pričakovali. V nekaterih primerih moramo namreč državi plačati dodatne dajatve. Lahko pa zaradi mamljivo nizke cene kupimo ponaredke, ki jih bodo lahko odkrili in zadržali na meji ter uničili.
Prodajalci ponaredkov nimajo ustreznih dovoljenj za prodajo in pogosto ne ponujajo garancije, kar nam lahko povzroči težave, če bi želeli izdelek vrniti ali dobiti pomoč. Zavedati se moramo tudi, da s takšnimi nakupi podpiramo nepoštene in nelegalne dejavnosti ter škodujemo tistim, ki izdelujejo originalne in kakovostne izdelke.
Oglaševanje
Veliko izdelkov na spletu spoznamo prek oglasov, zato moramo biti pozorni na trike, ki jih uporabljajo spletne strani in družbena omrežja. Te platforme zbirajo naše podatke, kot so ime, starost, kaj nas zanima in kaj nam je všeč, koga spremljamo in kje smo, ter na ta način prikazujejo oglase, posebej prilagojene nam. S tem izkoriščajo naša čustva in nas prepričujejo, da nekaj nujno potrebujemo, čeprav to sploh ne drži. Tudi vplivneži velikokrat promovirajo različne izdelke, ne da bi jasno povedali, da gre za oglase, kar lahko vodi v hitre in nepremišljene nakupe. Samo zato, ker naš najljubši vplivnež nekaj promovira, še ne pomeni, da to res uporablja ali da je izdelek dober.
Da ne bomo po nepotrebnem nakupovali, pred vsakim nakupom dobro premislimo in si zastavimo naslednja vprašanja:
- Ali izdelek res potrebujem?
- Imam kaj podobnega že doma?
- Bo ta nakup izboljšal moje življenje?
Morda lahko stvar dobimo tudi na drugačen način, na primer si jo izposodimo, z nekom zamenjamo ali kupimo rabljeno. Pomislimo na varčevanje, saj je včasih bolje denar prihraniti za kasneje ali ga porabiti za kaj pomembnejšega. Zelo ugodno in nepremišljeno kupljene stvari kmalu izgubijo vrednost, ker so slabe kakovosti in narejene iz poceni materialov. Hitro se pokvarijo in končajo med odpadki. S tem ne škodujemo le svoji denarnici, temveč tudi okolju, saj povečujemo količino odpadkov in podpiramo proizvodnjo, ki škoduje naravi.
Nakupi v aplikacijah pri igranju iger
Veliko brezplačnih iger ponuja nakupe v sami igri, pri čemer se zneski hitro seštevajo, ne da bi to sploh opazili. Preden kaj kupimo, se je zato pametno pogovoriti s starši, saj lahko navidezno majhne vsote hitro prerastejo v precej velik strošek. Še posebej previdni moramo biti pri tako imenovanih “plenilskih škatlah” oziroma “loot boxih”, ki delujejo kot loterija. Nikoli ne vemo, kaj bomo dobili, zato obstaja možnost, da porabimo denar za nekaj neuporabnega. Ker se takšni stroški hitro naberejo, je pametno določiti mesečno mejo porabe denarja in se je nato tudi držati.
Namesto da dodatke v igrah kupujemo, jih raje poskusimo prislužiti z igranjem. Tako bomo ob uspehu imeli večji občutek zadovoljstva, saj bomo vedeli, da smo nagrado dosegli z vloženim trudom in spretnostjo.
Lažne spletne trgovine
Pri spletnem nakupovanju lahko hitro naletimo na različne nevarnosti, med katerimi je ena najpogostejših lažna spletna trgovini. Takšne strani se pretvarjajo, da so prave trgovine, v resnici pa naročenih izdelkov sploh ne pošljejo ali pa pošljejo ponaredke, ki niso takšni, kot smo pričakovali. Zato je pomembno, da znamo prepoznati, ali je trgovina resnična ali ne.
Lažne trgovine nas običajno poskušajo pritegniti z zelo visokimi popusti in neverjetno nizkimi cenami. Vsi izdelki so vedno na voljo v vseh velikostih in barvah, kontaktni podatki trgovine pa so napačni ali sploh nedosegljivi. Lažne trgovine lahko prepoznamo tudi po splošnih in pretirano pozitivnih ocenah uporabnikov, brez konkretnih opisov izdelkov ali izkušenj z nakupom.
Da se izognemo prevaram, pred nakupom vedno preverimo, ali je spletna trgovina res varna. Zanesljivo spletno mesto ima v naslovni vrstici zapisano »https« in poleg tega simbol ključavnice, kar pomeni, da je povezava zaščitena. Poleg tega so na strani jasno navedena pravila o vračilih, stroških dostave in resnični kontaktni podatki, kot so naslov podjetja, veljavna telefonska številka in davčna številka.
Druge prevare pri spletnem nakupovanju
Druga pogosta nevarnost pri spletnem nakupovanju je povezana s plačilom po povzetju. Ta možnost se zdi varna, saj izdelek plačamo šele, ko ga prejmemo. Vendar to lahko izkoristijo prevaranti, ki namesto naročenega pošljejo predmet brez vrednosti, kot je kamen. Ker vsebine paketa pred plačilom ne moremo preveriti, plačamo nekaj, česar sploh nismo naročili. Največkrat se to zgodi, če kupujemo preko spletnih oglasnikov.
Previdni moramo biti tudi pri tako imenovanih “phishing napadih”. Prevaranti ustvarijo spletne strani, ki so na prvi pogled videti zaupanja vredne, v resnici pa so namenjene kraji osebnih podatkov in podatkov o kreditnih karticah. Pogosto uporabljajo lažna e-poštna sporočila ali SMSe, v katerih nas pod pretvezo težav z dostavo prosijo, da vpišemo svoje podatke. To lahko zavede tudi izkušene spletne kupce, zato se izogibajmo sumljivim povezavam v e-poštnih sporočilih.
Več informacij in pomoč:
- Varni na internetu – Več o varnem spletnem nakupovanju: https://www.varninainternetu.si/prevare/spletno-nakupovanje/
- Policija – Prijava goljufij: www.policija.si
- SI-CERT – Sporočanje prevar in incidentov: www.cert.si