Izziv MOMO

28.2.2019

Momo je prevara v obliki spletnega izziva, ki se širi prek WhatsAppa in različnih družabnih omrežij in s sporočili, slikami ter glasovnimi sporočili nadleguje oziroma ustrahuje uporabnike. Uporabnika spodbuja k izpolnjevanju različnih nalog in če ta ne želi slediti navodilom igre, mu začne groziti. Otrokom in najstnikom, ki so bolj ranljivi, lahko pusti hude psihološke posledice, mehiški in španski policisti pa opozarjajo, da se izziv uporablja tudi kot prevara za krajo osebnih podatkov.

Kdo je Momo?

Momo se je poleti leta 2018 začel širiti v Mehiki in Argentini, prav tako pa so o tem poročali tudi v številnih drugih državah. Gre za spletno ustrahovanje, ki se je najprej širilo prek aplikacije za sporočanje WhatsApp, na kateri je uporabnike nadlegoval račun z neznane tuje številke, imenovan Momo, kasneje pa se je razširilo tudi na druga družabna omrežja in aplikacije za sporočanje. Otroke in najstnike lahko prestraši že na prvi pogled, saj je za profilno sliko uporabljena groteskna japonska skulptura. Mehiški policisti poročajo, da se je Momo prvič pojavil na Facebooku, kjer so bili uporabniki povabljeni h komunikaciji prek WhatsAppa z neznanim računom, imenovanim Momo. Ko so to storili, so številni prejeli krute in agresivne slike, poleg tega jim je Momo grozil, če niso želeli slediti določenim navodilom.

Momo žrtev poziva k igri in ji grozi ter pošilja strašljive slike in sporočila, če ta ne želi slediti navodilom. V skrajnem primeru poziva celo k samomoru. V Nemčiji so poročali tudi o primerih, ko uporabniki WhatsAppa prejmejo grozljivo verižno pismo z neznane številke, ki se je pojavila v stikih, v katerem Momo sporoča: »Živijo, sem Momo in sem pred 3 leti umrl. Povozil me je avto in če ne želiš, da danes zvečer ob 00:00 stojim v tvoji sobi in te opazujem med spanjem, pošlji to sporočilo 15 stikom.« Nato navede nekaj izmišljenih primerov, kaj se je zgodilo tistim, ki navodila niso upoštevali.

Ker iz različnih držav prihajajo različna poročila o izzivu, je vprašljiva tudi verodostojnost samega izziva. Julija 2018 je španska policija ta izziv razglasila za goljufijo, mehiška policija pa je prav tako opozorila, da se Momo uporablja kot prevara za krajo osebnih podatkov.

Na YouTube je veliko različnih videov, v katerih avtorji razlagajo svoje izkušnje z Momo, si izmišljujejo strašljive zgodbice in podobno.

Momo v Sloveniji

Na Točki osveščanja o varni rabi interneta Safe.si smo v jeseni 2018 zaznali, da slovenski osnovnošolci in srednješolci Momo poznajo, ni pa poročil o tem, da bi bili žrtve ustrahovanja, kar pa še ne pomeni, da se to ne dogaja. Je pa verjetno tega bistveno manj kot v tujini, saj pri nas WhatsApp ni tako razširjen in ima malo uporabnikov.

Kako ukrepati, če dobim sporočilo od MOMO?

Treba je vedeti, da je MOMO prevara. Izvajajo jo posamezniki, ki želijo priti do nekaterih osebnih podatkov ali pa želijo zgolj strašiti druge. Če preko aplikacije za sporočanje prejmeš sporočilo od MOMO, ne klikaj na povezave, ne kliči nazaj in pošiljatelja blokiraj. Če na MOMO naletiš na družabnih omrežjih (npr. Instagram, Facebook), takšne objave prijavi družabnemu omrežju, če pa na YouTube naletiš na video, kjer te MOMO nagovarja k izvajanju raznih nalog ali te le straši, pa tak video prijavi. YouTube takšnih videov ne dovoljuje in jih bo izbrisal.

Kako naj ukrepajo starši in učitelji?

Otroci velikokrat čutijo, da morajo sodelovati v takšnih izzivih zaradi groženj, ki jih vsebuje izziv, in zaradi pritiska vrstnikov. Starši in učitelji, dajte otrokom vedeti, da je popolnoma v redu, če ne sodelujejo v igrah in izzivih, ob katerih se ne počutijo varno. Pomembno je, da se pogovorite z njimi o tem, da naj ne počnejo nečesa, ob čemer jim je neprijetno ali jim lahko škoduje. Ključno je, da se vzpostavi zaupanje in da se lahko otroci s svojimi starši ali z učiteljem, ki mu zaupajo, pogovorijo o težavah na internetu in spletnih tveganjih, s katerimi se srečujejo, kot je na primer Momo izziv. Tistim otrokom, ki so bolj ranljivi lahko takšni izzivi pustijo tudi hude psihološke posledice. Če je otrok vzpostavil komunikacijo z Momo profilom in z njim sodeluje v igri in izzivih, se je o tem treba pogovoriti in otroku pojasniti za kakšno stvar gre ter kakšna tveganja to predstavlja. Prav tako se je v takšnem primeru smiselno obrniti po strokovno pomoč.

Facebook poziva, da naj uporabniki vse primere komunikacije z Momo preko WhatsApp prijavijo preko sistema za prijavo znotraj WhatsApp.

Obrnete se lahko na Safe.si ali na Tom telefon na telefonsko številko 116 111, kjer vam bodo svetovalci podali nasvet.

Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorjev in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za zdravje in digitalno tehnologijo (HaDEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti HaDEA.

Pravno obvestilo  |  Politika zasebnosti in uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.

Fakulteta za družbene vede Arnes MISSS Insafe
Logotip MDP EU Logotip - Sofinancira Evropska unija