Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

O filtrih za vsebine

11.12.2013

VPRAŠANJE: Sem šolska psihologinja in starši od nas pričakujejo, da bi na šolske računalnike namestili filtre vsebin za odrasle. Kaj nam svetujete?

ODGOVOR: Mnenja o smotrnosti rabe filtrov vsebin za odrasle so tudi med strokovnjaki deljena. Dejstvo je, da so takšni filtri koristni predvsem pri mlajših otrocih, starejši pa so pogosto tehnično dovolj podkovani, da se do želenih vsebin dokopljejo ne glede na to, ali ste na računalnik namestili filtre ali ne. Pravzaprav bi si celo upal trditi, da s filtri zdravimo zgolj simptome, pa še to samo na enem koncu, vzroki pa bodo v tem primeru ostali nedotaknjeni.

Če se je vaša šola že dokončno odločila, da uvedete filtriranje takšnih vsebin, vam svetujem, da rešitve ne kupite od prvega akviziterja, ki se je pojavil pred šolskimi vrati. Morda je prav on eden izmed glavnih pobudnikov za vpeljavo filtrov. Predlagam, da se na spletu seznanite z razpoložljivimi rešitvami in preučite neodvisne teste posameznih rešitev. Na spletu (www.yprt.eu/sip) so tako s pomočjo financiranja Evropske komisije objavljeni rezultati testov kopice različnih rešitev za namizne računalnike, upoštevajo pa tudi primernost glede na starostno obdobje otrok, ki prav tako igra pomembno vlogo pri izbiri filtrov.

Sam v debatah o smotrnosti filtrov običajno opozorim na nekaj ključnih dejavnikov, na katera moramo biti pozorni, ko sprejemamo odločitev o njihovi uvedbi. Internet je dinamičen, in tudi s stališča tehnologije kompleksen medij, zato se moramo zavedati, da rešitev, ki bi bile 100-odstotno zanesljive, na trgu skoraj gotovo ni. Dopuščam sicer to možnost, da so, vendar je ta izjemno majhna. Zlasti starejši otroci bodo morda našli načine, da vašo zaščito zaobidejo. Prav tako pa šolski računalnik ni edini medij, prek katerega lahko otroci dostopajo do spleta in »zanimivih« vsebin. To bodo lahko še vedno počeli na, denimo, lastnih tabličnih računalnikih. Ali še preprosteje – na bolj ali manj pametnih mobilnih telefonih. Sam zato predlagam, da se s težavo spopademo že na samem »viru«. Verjamem, da se bo marsikateremu učitelju moja izjava zdela kot znanstvena fantastika, vendar se na pogovorih s starši kot ena boljših rešitev kaže odkrit pogovor z otroki. In seveda dejstvo, da ima učitelj med uro vzpostavljen red in učence ustrezno motivira za delo. Že večkrat se je namreč
pokazalo, da so prepovedani sadovi ravno najbolj sladki. Zato se je z otroki morda bolje odkrito pogovoriti, zakaj nekatere vsebine za njih niso primerne in jim tudi razložiti, kako in zakaj nastajajo. Takšne odkrite pogovore morajo z otroki imeti seveda tako učitelji kot tudi starši. Morda boste prijetno presenečeni, kako razumevajoči so lahko otroci, če jim nekaj predstavimo na pravi način in z dobrimi nameni.

Vir: Domen Božeglav, Šolski razgledi, številka 19/2013, 6.12.2013

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.