Točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje

Nakupi v aplikacijah

Veliko aplikacij v Trgovini Play ali v App Store je brezplačnih. A vseeno lahko tudi te aplikacije ponujajo nakupe, za katere je potreben pravi denar. Na tak način lahko nadgradimo like v igrah, odklenemo dodatne, naprednejše funkcije ipd. Preden prenesemo aplikacijo, bodimo pozorni, če ta ponuja nakupe v aplikaciji, kar je v uradnih trgovinah Trgovina Play/Google Play in App Store tudi jasno zapisano. V omenjenih trgovinah je prav tako jasno zabeleženo katere aplikacije so plačljive. Prenos aplikacij iz alternativnih, neuradnih trgovin pa močno odsvetujemo.

V številnih aplikacijah, predvsem igrah, imamo na voljo virtualen denar, kovance, s katerimi kupujemo nadgradnje lika ali odklepamo naslednje ravni igre. Ta virtualni denar ni pravi, zaslužimo ga na primer tako, da opravimo eno raven igre in za nagrado prejmemo nekaj virtualnih kovancev, s katerimi potem nakupujemo. Pazljivi pa moramo biti, če nam aplikacija ponuja nakupe, za katere moramo plačati s pravim denarjem. To imenujemo nakupi v aplikacijah.

Nakupi v aplikacijah so preprosto nakupi, ki jih naredimo znotraj aplikacije ali igre, potem ko smo to igro že (lahko tudi brezplačno) prenesli iz trgovine App Store ali Trgovine Play. Kupimo lahko dodatno vsebino oziroma dodatno storitev, kot so nadgradnje likov v igrah, nakup virtualnih valut, odklepanje dodatnih funkcij v nekaterih aplikacijah in podobno. To, da so mnoge aplikacije brezplačne za prenos, nas ne sme zavesti. Kljub temu lahko ponujajo nakupe, za katere moramo plačati. Razpoložljivi načini plačila se lahko razlikujejo glede na državo, v kateri opravljamo nakup. V Sloveniji je za nakup v aplikaciji potrebna debetna ali kreditna kartica MasterCard, Visa ali American Express.

Obstajajo različne vrste nakupov v aplikacijah. Nakupi so lahko trajni, kar pomeni, da odklenejo vsebino ali kakšne dodatne funkcije, za katere nam ni treba več plačevati. Znotraj aplikacij pa obstajajo tudi naročnine, kar pomeni da bomo za uporabo dodatne funkcije v aplikaciji redno plačevali (npr. mesečno).

Preden aplikacijo prenesemo, lahko preverimo ali ta ponuja nakupe v aplikaciji. Če imamo napravo Android, v aplikaciji Trgovina Play zraven cene oziroma gumba za namestitev, če je aplikacija brezplačna, vidimo pripis »Nakupi v aplikaciji«. Na spletnem mestu je zraven ikone te aplikacije pripis »Ponudba nakupov v aplikaciji«. Za naprave iOS v trgovini App Store zraven gumba za namestitev vidimo napis »In-App Purchases« oziroma »Offers In-App Purchases« na spletnem mestu App Store poleg cene oziroma pripisa »Free«, če gre za brezplačno aplikacijo.

Plačljive aplikacije

Nevarnost za visok znesek na našem računu pa se ne pojavi zgolj zato, ker bi opravljali nakupe znotraj aplikacij. Zavedati se moramo, da že prenos nekaterih aplikacij ni brezplačen. Mnoge aplikacije so plačljive, cene pa so različne in odvisne od tega ali gre za enkraten nakup ali za naročnino (podobno kot pri nakupih znotraj aplikacij). Naročnina se plačuje redno (npr. mesečno) vse dokler se sami ne odločimo za ukinitev. Plačljive aplikacije imajo poleg gumba za namestitev zapisano ceno.

Uradni trgovini sta Trgovina Play oziroma Google Play za Android in App Store za iOS. Na trgu je še množica neuradnih trgovin, kot so GetJar, SlideMe Market Place, Handango Mobile App Store in druge, a uporabo teh z vidika varnosti močno odsvetujemo.

Tveganja

Pomembno je, da imamo nakupovanje v aplikacijah pod nadzorom, saj se lahko hitro zgodi, da bo naš račun zelo visok – govorimo lahko o zneskih nekaj sto evrov ali več. Pri nakupih v aplikacijah lahko nehote veliko zapravimo, saj so zneski majhni in zato nimamo vedno pravega občutka, koliko smo zapravili. Če je nakupov veliko, je lahko znesek ob koncu meseca tudi visok.

Pozorni moramo biti tudi pri aplikacijah, kjer plačujemo naročnino (ali pri nakupih znotraj aplikacij, ki so vezani na naročnino). Ko storitve oz. aplikacije ne potrebujemo več, takoj prekinimo naročnino (izbris aplikacije ni dovolj), da ne bomo po nepotrebnem plačevali še naprej.

SMS klubi

Marsikdo nevede postane član SMS kluba in začne najprej prejemati tedensko komercialna ali drugačna SMS sporočila, ki so obračunana na mesečnem računu od operaterja.

V SMS klube se lahko včlanimo namensko, prepogosto pa se zgodi, da se včlanimo nehote, ker nas prevarajo ali pretentajo z »nagradno igro«, »anketo« ali čim podobnim, kar kroži po družabnih omrežjih in internetu in v nekem koraku od nas zahteva številko mobilnega telefona. Lahko tudi prejmemo SMS sporočilo ali sporočilo v kateri od aplikacij za sporočanje, z odgovorom nanj pa se včlanimo v SMS klub. Z včlanitvijo začnemo prejemati plačljiva SMS sporočila, katerih cena je od nekaj centov do nekaj evrov. Iz kluba se je sicer mogoče vedno odjaviti, in sicer tako, da pošljemo ključno besedo za odjavo na to številko (ključna beseda je odvisna od ponudnika).

Pred nehotenimi včlanitvami v SMS klube se lahko zavarujemo tako, da ne vpisujemo številke mobilnega telefona v razne spletne obrazce (npr. ankete, nagradne igre ipd) in ne odgovarjamo na sporočila neznanih pošiljateljev. Če se nam iz kluba ne uspe odjaviti, se lahko po pomoč obrnemo na mobilnega operaterja, katerega storitve uporabljamo.

Če smo se namenoma včlanili v SMS klub, se lahko zgodi, da se pozabimo odjaviti, ko storitev ne potrebujemo več in še naprej plačujemo. V takšnih primerih lahko pri sebi vodimo evidenco ali pregled stroškov, ki jih imamo s telefonom, da ne pozabimo na vse te dodatne stroške, ki jih enkrat morda ne bomo več potrebovali.

Praktični napotki za najstnike: 

Praktični napotki za starše: 

Priporočeni videi: 

Fakulteta za družbene vede

Center za družboslovno informatiko logo

Arnes MISSSInsafe


Za vsebine spletne strani odgovarjajo izključno avtorji (izvajalci projekta Center za varnejši internet). Evropska unija ne odgovarja za kakršnokoli morebitno uporabo na njej navedenih informacij.

Uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.