Vlogi in vloganje

Vlog ali video blog je oblika (video) spletnega dnevnika (bloga). Avtorji (poznamo jih tudi pod nazivom YouTuberji, če uporabljajo YouTube) posnamejo različno dolge video posnetke, ki jih običajno delijo na YouTube ali na družabnih omrežjih v njih pa delijo svoje poglede, izkušnje, predstavljajo izdelke, govorijo o sebi, delijo nasvete in podobno. Uspešni vlogerji ali youtuberji lahko živijo od oglaševalskih dohodkov, ki jih z rednim objavljanjem video posnetkov dosežejo, običajno pa jih imenujemo influencerji ali vplivneži.

Vlog lahko posname in objavlja vsakdo. Za snemanje potrebujemo mobilni telefon, fotoaparat, tablico, kamero ali računalnik s kamero. Video posnetke lahko naložimo na YouTube, kjer so javno dostopni, povezave pa delimo preko različnih družabnih omrežij in aplikacij za sporočanje.

Ne verjemi vsemu, kar vidiš

Vloge lahko snema vsakdo in govori o čemerkoli. Pri vsakem videu se je treba vprašati, ali lahko verjamem povedanemu in prikazanemu? Je oseba na videu zaupanja vredna? Res ve, o čem govori, ali le daje vtis, da je poznavalec (blefira)?

Ena izmed pomembnih značilnosti številnih vlogov je prazno besedičenje. To pomeni, da vloger veliko govori, a skoraj nič ne pove. Tako ima lahko štiri minutni vlog toliko informacij, da jih je mogoče povedati v manj kot pol minute počasnega govorjenja. Vse drugo je prazno besedičenje, pogosto prepleteno z različnimi video učinki, pačenjem in podobnim. Seveda pa je v množici youtuberjev najti vlogerje, ki se potrudijo in pripravijo kakovostno vsebino, ki je izobraževalna ali informativna.

Uspešni vlogerji, ki redno objavljajo, to običajno delajo za denar, zaradi vpliva, ki ga imajo na svoje gledalce oz. sledice pa postanejo influencerji ali vplivneži. Številni imajo za seboj ekipe, ki jim pripravljajo vsebine, v katerih običajno predstavljajo izdelke in storitve, pri tem pa pogosto ne označijo, da gre za plačane vsebine ali pa je ta oznaka prikrita. Nekateri influencerji so zaposleni v oddelkih za promocijo v različnih podjetjih, čeprav so videti kot neodvisni ali celo kot najstniki, ki govorijo o vsakdanjem življenju. Youtuberje plačuje tudi YouTube, če imajo dovolj sledilcev in dovolj ogledov.

Številni uspešni slovenski vlogerji imajo menedžerje, ki se dogovarjajo s podjetji, za plačilo predstavitev njihovih izdelkov. V resnici prodajajo vlogerje in gledalce njihovih vlogov. Pri predstavitvi izdelka lahko povedo, da so plačani oz. da so izdelek dobili v dar, ali pa ne. Nekateri delajo celo tako, da v nekaterih videih povedo, da gre za plačano predstavitev (torej oglaševanje), v nekaterih pa ne.

Se zanimaš, da bi postal vloger ali vlogerka?

Postati vloger je preprosto. Potrebujemo mobilni telefon ali tablico in YouTube račun. Seveda pa je treba za kakovostno sliko imeti dobro kamero ali kakovosten fotoaparat, ki omogoča snemanje, prav pa bo prišel tudi reflektor za boljšo osvetlitev, če je večina posnetkov v notranjih prostorih in profesionalni mikrofon. Postati dober vloger z veliko sledilci, pa je mnogo težje. Treba je imeti dobre ideje za teme, ki so aktualne in zanimive ter veliko časa za pripravo videov. Večina dobrih in popularnih vlogov, pa čeprav so videti posneti brez predpriprav, ima pripravljen scenarij. Vloge je treba objavljati večkrat tedensko in mine lahko tudi leto ali dlje napornega dela, preden se začne kazati uspeh v obliki velikega števila sledilcev in ogledov.

Pri odločitvi za vloganje je treba upoštevati:

  • objave bodo javne, gledalci oz. sledilci pa si jih bodo delili med seboj,
  • objave bodo deležne negativnih komentarjev, še posebej, če gre za osebni vlog - treba se je naučiti se spopadati z negativnimi komentarji, kar ni vedno enostavno;
  • da te bodo začeli ljudje na cesti prepoznavati, prositi za fotografiranje, glasno izražati (tudi neprijetne) komentarje in podobno; to je lahko zelo moteče;
  • vsebine, ki jih posnameš in objaviš danes, te bodo spremljale tudi v prihodnje (tudi čez 5 ali 10 let);
  • treba je varovati zasebnost in objavljati čim manj podatkov o sebi (več o zasebnosti >>).

Vlogerji, ki videe objavljajo že več let, kot največji izziv navajajo spopadanje z žaljivimi komentarji, ki so osebnega značaja. Gledalci so žaljivi do videza, mišljenja, morebitnih bolezni in težav, ki jih vloger ima. Večini vlogerjev to povzroča bolj ali manj hude psihične težave, s katerimi se bolj ali manj uspešno spopadajo.

Za služenje z vlogom je treba biti iznajdljiv, predvsem pa je treba imeti dovolj sledilcev in redno objavljati nove vsebine. Finančno uspešni youtuberji imajo več kot 100.000 sledilcev njihove objave pa dosegajo preko 100.000 ogledov. Zaslužiti je mogoče tudi z manj sledilci in ogledi, a so zneski bistveno manjši. V Sloveniji obstajajo podjetja, ki se povezujejo z vlogerji, ki imajo nekaj tisoč pravih sledilcev. Imenujejo jih influencerji ali vplivneži, povezujejo pa jih s podjetji z namenom promocije izdelkov v zameno za honorar.

Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorjev in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za zdravje in digitalno tehnologijo (HaDEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti HaDEA.

Pravno obvestilo  |  Politika zasebnosti in uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.

Fakulteta za družbene vede Arnes MISSS Insafe
Logotip MDP EU Logotip - Sofinancira Evropska unija