TikTok bleščeči filtri in njihov vpliv na počutje mladih

18.4.2023

Novi glamurozni (bleščeči) filtri na TikToku umetno izboljšajo videz in obrazne poteze na slikah in videoposnetkih do te mere, da je včasih težko ugotoviti, ali nekdo uporablja filter ali ne. Ne gre zgolj za zabavne efekte in barvna ličila, temveč za preobrazbo v »popoln ideal« - ki pa je lahko še posebej škodljiv za mlajše uporabnike.

Četudi so družabna omrežja večinoma namenjena najstnikom, starejšim od 13 let, ima tudi veliko mlajših otrok ustvarjene račune na različnih platformah, ki jih aktivno uporabljajo. Ob srečanju z zelo naprednimi filtri, ki jim lahko pokažejo njihovo »popravljeno« podobo, tako že pred najstniškimi leti mnogi zatavajo v dvome o svojem izgledu in postanejo žrtve nerealnih lepotnih idealov. Z enim samim klikom lahko namreč svojo pravo podobo primerjajo s filtriranim idealom, ki je zmeraj bolj popoln in tudi bolj prepričljiv.

Skrb za duševno zdravje in dobrobit mladih, ki se na spletu srečujejo s takšnimi pritiski glede njihove samopodobe, je pogosto zapostavljena. V pogovorih o težavah na spletu je veliko poudarka na zločinih, prevarah in fizični nevarnosti – ne pa tudi na čustvenih tveganjih, ki so jim mladi lahko izpostavljeni preko lepotnih standardov in idealov. A problematika je več kot očitna, še posebej pri dekletih: za fante so filtri nekaj smešnega, kar uporabijo za zabavo, pri dekletih pa je zgodba popolnoma drugačna. Veliko deklet je povedalo, da filtre uporabljajo zato, da postanejo lepše, da se približajo lepotnim standardom in da dobijo več všečkov oz. lajkov in pozitivnih komentarjev.

Nakazuje se, da predvsem dekleta hitro ponotranjijo ideale, ki so jim predstavljeni na spletnih družabnih omrežjih. Čutijo pritisk, da mora tudi njihov izgled biti perfekten, dodelan in brez posebnosti kot so rojstna znamenja, lepotne pike ali izpuščaji na koži. Poseganje po filtrih pa lahko slabo vpliva na njihovo čustveno dobrobit, saj se ob sledenju idealov v lastnem telesu počutijo slabše in slabše.

Na koncu poti do idealne podobe tako mnoge čaka zgolj razočaranje, ki se mu lahko izognemo s sprejemanjem naše naravne podobe. Mladim, ki preživljajo čas na spletnih družabnih omrežjih, je zato treba predstaviti, da filtri niso realnost, in da ima lepota veliko več odtenkov kot zgolj eno in enako popolnost.

Vir: The Conversation, 14. 4. 2023

Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorjev in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za zdravje in digitalno tehnologijo (HaDEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti HaDEA.

Pravno obvestilo  |  Politika zasebnosti in uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.

Fakulteta za družbene vede Arnes MISSS Insafe
Logotip MDP EU Logotip - Sofinancira Evropska unija