Virtualni svetovi

Virtualni svet je računalniško podprto simulacijsko okolje, namenjeno uporabnikom, ki v njem ustvarjajo interakcijo preko avatarjev. Avatarji so navadno upodobljeni kot tekstovni, dvo ali trodimenzionalni grafični prikazi, čeprav so možne tudi druge oblike prikaza avatarja (na primer zvočni ali na dotik miške občutljivi prikazi).

V takšnem, simuliranem  svetu, se lahko pojavijo podobnosti z resničnim svetom ali pa prikazuje popolnoma fantazijski svet. Ustvarjeni svet lahko temelji na pravilih resničnega sveta ali pa na svojih lastnih pravilih.

Zakaj otroci uporabljajo virtualne svetove?

Najpogostejši razlogi, zakaj otroci in mladostniki uporabljajo virtualne svetove, so naslednji:

  • Interakcija z prijatelji v novem okolju, realnem času in izmenjava interesov.
  • Ustvarjanje in povezovanje v skupnosti ali interesne skupine (na primer: glasba, nogomet…) sporočanje misli in podatkov o interesih preko blogov, sporočil in drugih orodij.
  • Spoznavanje novih ljudi in sčasoma navezovanje novih prijateljstev.
  • Ustvarjenje in deljenje osebnih vsebin, kot so slike, fotografije in video posnetki in s tem povečanje možnosti za izražanje samega sebe.
  • Ustvarjanje, objavljanje in izmenjava glasbe.
  • Igranje iger.
  • Razpolaganje z nekim lastnim prostorom, tudi če so starši ali skrbniki prisotni.
  • Eksperimentiranje z identiteto, novimi družbenimi prostori in mejami.

Tveganja, povezana z uporabo virtualnih svetov

  • Izpostavljenost nezakoniti in škodljivi vsebini, ki so neprimerne za otroke,  kot so npr. pornografija, nasilje, igre na srečo.
  • Oblikovanje, sprejemanje in širjenje nezakonite in škodljive vsebine.
  • Nezaželeni stiki, še posebej ko odrasli nastopajo kot otroci.
  • Razkritje osebnih podatkov.
  • Kraja identitete.
  • Fizično nasilje kot posledica stikov s spletnimi (ne)znanci v resničnem življenju.
  • Ciljanje otrok z nezaželeno pošto in reklamami podjetij, ki uporabljajo virtualni svet za promocijo svojih proizvodov.
  • Pretirana uporaba, ki vodi v zanemarjanje družabnih stikov ali dejavnosti na prostem, ki so pomembni za zdravje, krepitev zaupanja, družbeni razvoj in splošno dobro počutje.
  • Ustrahovanje in nadlegovanje.
  • Samopoškodbe, destruktivno in nasilno vedenje, snemanje nasilnih video z mobilnimi telefoni, t.i. »happy slapping«.
  • Izpostavljenost rasizmu in drugim diskriminatornim oblikam govora in vsebin.
  • Obrekovanje in škodovanje ugledu.
  • Kršitev lastnih ali pravic drugih s plagiatorstvom in nalaganjem vsebin (posebno fotografij) brez dovoljenja avtorja.
  • Nepooblaščena uporaba kreditnih kartic: otroci uporabljajo kreditne kartice staršev ali drugih za plačevanje članarin ali plačevanje storitev in blaga.
  • Neustrezni sistemi za preverjanje starosti uporabnikov in neustrezni sistemi starševskih vsebin, ki omogočajo potvarjanje starosti mladostnikov.
  • Uporaba elektronskih naslovov staršev brez njihovega dovoljenja: otroci lahko zlorabijo spletni naslov svojih staršev v primerih, ko je za  aktivacijo računa za otrokov dostop do določenih spletnih strani, potrebno soglasje staršev. Na nekaterih spletnih straneh starši potem račun zelo težko izbrišejo, ko je bil enkrat aktiviran.

Povzeto po: Children on virtual worlds - What parents should know (Enisa)

PriponkaVelikost
PDF icon Children on virtual worlds (Enisa)1.05 MB
Praktični napotki za najstnike: 

Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorjev in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za zdravje in digitalno tehnologijo (HaDEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti HaDEA.

Pravno obvestilo  |  Politika zasebnosti in uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.

Fakulteta za družbene vede Arnes MISSS Insafe
Logotip MDP EU Logotip - Sofinancira Evropska unija