S 17. februarjem 2024 je v Evropski uniji začel veljati Akt o digitalnih storitvah, katerega cilj je zaščiti uporabnike na spletu ter vzpostaviti pravila za ponudnike različnih spletnih storitev. Evropska komisija se je pri tem osredotočila predvsem na zelo velike spletne iskalnike ter zelo velike spletne platforme, ki imajo v EU vsaj 45 milijonov uporabnikov, kar jim prinaša velik družbeni in gospodarski vpliv. Kaj pa nova pravila pomenijo za državljane EU?
Akt z regulacijo ponudnikov spletnih storitev zagotavlja večjo preglednost in odgovornost platform na spletu, kar za uporabnike pripomore k bolj varnemu komuniciranju in nakupovanju preko spleta. Spletne trgovine so v okviru akta zavezane k temu, da identificirajo ponudnike in jasno objavijo, kdo ponuja nek izdelek ali storitev. S tem so kupci opolnomočeni, da se lahko s pomočjo več informacij lažje izognejo prevarantom ter ponarejenim izdelkom, ki jih bo z novo zakonodajo tudi lažje prijaviti in izslediti.
Spletne platforme morajo skladno z aktom svojim uporabnikom ponuditi način prijave nezakonitih izdelkov ali vsebin, prav tako pa akt od njih zahteva več preglednosti pri moderiranju vsebin. Svoje uporabnike morajo namreč dosledno obveščati o vseh moderatorskih odločitvah, vključno z razlogi za sprejetje teh odločitev, uporabniki pa morajo imeti možnost pritožbe na odločitev platforme, da izbriše njihove objavljene vsebine.
Večja preglednost je zahtevana tudi pri spletnem oglaševanju, kjer bo uporabnikom na voljo več informacij o tem, zakaj so določeni oglasi usmerjeni nanje, prav tako pa akt prepoveduje oglaševanje, ki je usmerjeno na mladoletne osebe na podlagi njihovih vedenjskih vzorcev, ter oglaševanje na podlagi profiliranja uporabnikov v določene demografske skupine, kot sta npr. spolna usmerjenost ali politična pripadnost.
Akt zelo velike spletne platforme zavezuje tudi k hrambi vseh podatkov o njihovem delovanju in oglaševanju, ki morajo biti javno dostopni posameznikom, raziskovalcem in organom nadzora za preverjanje izvajanja Akta o digitalnih storitvah. Vse države članice EU so morale namreč do 17. februarja letos določiti koordinatorje za digitalne storitve, ki bodo sodelovali z EU ter na svojem ozemlju skrbeli za skladnosti spletnih storitev z novo zakonodajo
Vir: MIPI, 19.2.2024