Zasebnost na mobilnem telefonu

Že prej je bilo tako, od razmaha pametnih telefonov pa je naša zasebnost prek mobilne naprave še bolj ranljiva. Tisti, ki ima dostop do našega telefona, lahko dostopa do naše elektronske pošte, profilov v družabnih omrežjih, nakupouje v aplikacijah in pos spletu ipd.

Slikanje/snemanje

Z mobilnikom nosimo v žepu tudi digitalni fotoaparat in kamero, ki sta na voljo v vsakem trenutku: tudi pri pouku, v kinu, ipd. Posnetki pa lahko potem v enem dnevu obkrožijo celotno šolo, se širijo preko SMS, MMS sporočil, interneta.

Grob poseg v zasebnost je že to, da nas nekdo slika in posnetek objavi na spletu, ne da bi nas vprašal za dovoljenje. Snemanje oseb, dogodkov in objavljanje posnetkov je nezakonito in predstavlja obliko nadlegovanja. 

GPS sledenje

Poleg možnosti, da nekdo sledi našemu gibanju prek mobilnega telefona, ki jo poznamo že dalj časa, so sedaj v porastu nova družabna omrežja, ki temeljijo na tem, da sledimo lokaciji svojih prijateljev v omrežju prek mobilnega telefona. Primer takih aplikacij sta Foursquare in Gowala, ki sta najbolj popularna med vsemi podobnimi storitvami. Delujeta pa tako, da se uporabniki prek svojih mobilnih telefonov "pofočkajo" na različnih lokacijah, kjer se v določenem trenutku nahajajo. S tem poleg lociranja samega sebe za svoje prijatelje v omrežju pridobivajo še določene bonuse, tekmujejo za uvrstitev, položaj župana določene lokacije itn.

Ne glede na to, katero aplikacijo, ki temelji na GPS lociranju svojih uporabnikov uporabljate, je treba vedeti, da deljenje preveč informacij na takih spletnih straneh lahko vodi tudi v težave. Vse več zgodb slišimo o tem, kako so nič hudega sluteči posamezniki prostodušno izdajali svoje podatke o tem, kje so, kam odhajajo na dopust ipd. na spletu in se vrnili v oropano stanovanje. Težko je dokazati, ali so bili ti zločini resnično povezani z oznanjanjem svoje trenutne lokacije širši javnosti na spletu, toda več kot »čivkamo« o sebi na internetu, bolj se izpostavljamo nepredvidljivim posledicam.

WiFi, Bluetooth "vohuni" in oglaševanje

Za zaščito zasebnost in varnost našega mobilnega telefona je zelo pomebno, da smo pazljivi na kakšna brezžična omrežja se z njim prijavljamo. 

Tudi vklopljena Bluetooth povezava na mobilnem telefonu lahko predstavlja varnostne grožnje, kot so kraja podatkov iz mobilnika, nepooblaščeno klicanje ali pošiljanje sporočil ter prisluškovanje pogovorom.

Bluetooth oglaševanje pomeni oglaševanje preko t.i. bluetooth naprav, ki so postavljene na določenih lokacijah (npr. v trgovskih centrih, na letališčih …). V primeru, da ima potrošnik vklopljen bluetooth na svojem mobilnem telefonu, in se bo približal eni od teh naprav, bo prek mobilnega telefona prejel vprašanje, ali se strinja s tem, da sprejme določeno vsebino. Preden se prenos vsebin prične, mora uporabnik podati dovoljenje podjetju, da lahko prenese določeno vsebino na mobilni telefon. To lahko stori ali s potrditvenim SMS sporočilom ali pa se uporabnika samodejno na mobilnem telefonu vpraša, če dovoli prenos vsebin, npr. oglasa, melodije, ipd.

Pri bluetooth oglaševanju mora biti uporabnik pozoren predvsem na to, ali se s tem, ko potrdi prejem določene vsebine, strinja tudi z obdelavo svojih osebnih podatkov, ki jih je oglaševalec na tak način mogoče pridobil. Oglaševalec lahko pri takšnem načinu oglaševanja pride do osebnih podatkov le s soglasjem potrošnika oz. uporabnika.

Praktični napotki za najstnike: 
Praktični napotki za starše: 

Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorjev in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za zdravje in digitalno tehnologijo (HaDEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti HaDEA.

Pravno obvestilo  |  Politika zasebnosti in uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.

Fakulteta za družbene vede Arnes MISSS Insafe
Logotip MDP EU Logotip - Sofinancira Evropska unija