Internet in vzgoja

Pomembno je, da se vsi skupaj zavedamo, da se vzgoja za medije dejansko prične že tisti trenutek, ko otrok prvič sede za računalnik oz. vzame v roko mobilni telefon ali igralno konzolo.

Naj vas staršev nikakor ne bo strah, da sami niste dovolj kompetentni, da bi se s svojimi otroki lahko pogovarjali o internetu ali mobilnem telefonu ter o pravilih varne in odgovorne uporabe. Tukaj so zagotovo ključne življenjske izkušnje in znanja, ki jih otroci nimajo in jih morajo pridobiti od nas odraslih. Potreben je pogovor, prav tako pa je zelo pomembno, da starši sami nudijo dober zgled otroku pri uporabi novih tehnologij. Dejanja staršev imajo namreč zelo velik vpliv na otroka, ki želi starša v vsem posnemati.

Čeprav niste strokovnjak, lahko svojim otrokom posredujete pomembna sporočila o odgovorni rabi novih tehnologij!

Do treh let:

V obdobju do starosti dveh do treh let ni priporočljivo, da imajo otroci stik z napravami z zasloni. V tem obdobju poteka intenziven razvoj možganov, razvija pa se tudi globinska zaznava. Njen razvoj naprave z zasloni motijo, ker ne omogočajo globinske zaznave. Razvija se tudi vid.

V tem obdobju otroci posnemajo odnos staršev do računalnika in mobilnega telefona.

Koristni napotki: Dvoletnika lahko spodbujajte k pridobivanju praktičnih izkušenj. Tipkanje po tipkovnici je za otroka lahko zabavno.

Predšolski otrok (3 do 6 let):

Programi za igro in učenje vzpodbujajo otroško radovednost in zanimanje. Strani z tekstovno vsebino, dolgočasnimi slikami ali izredno počasno animacijo kvarijo otroški interes za internet.

Koristni napotki:

  • Z otrokom izberemo primerne otroške spletne strani in jih shranimo pod priljubljene povezave.
  • Otroka pomagajte usmerjati po spletnih straneh. Na začetku je najbolje, da sami predlagate konkretne iskalne pojme, kasneje pa pustite otroka naj vse bolj kompleksne vsebine poskuša poiskati sam. Pri tem se bo postopoma naučil, da so »znanja iz realnega sveta« uporabna tudi na internetu in nam ga pomagajo razumeti in sprejeti kot nekaj vsakdanjega.
  • Čas od 3. do 6. leta je obdobje intenzivnega razvoja govora, zato priporočamo računalniške in spletne igre, ki vključujejo glasovno aktivnost otroka, npr. poimenovanje predmetov, ponavljanje besed, učenje otroških pesmi, poslušanje pravljic in podobno. Poučne so tudi različne interaktivne enciklopedije živalskega sveta ali časovni stroji.
  • Priporočljivo je, da v tem času že nastavimo programe za filtriranje vsebin, ki bodo otrokom omogočili brezskrbne obiske interneta. Pri tem ne pozabite, da vam tudi najboljši sistemi za filtriranje ne bodo nudili absolutne varnosti in je zato treba otroke naučiti pravilno iskati na internetu.

Šolski otrok (6 do 12 let):

Šolski otrok pridobi sposobnost branja in pisanja, kar omogoča širšo uporabo računalnika in interneta. Čas je za družinski dogovor o rabi interneta, ki naj velja za vse člane družine. Internet naj bo vir informacij, ki dopolnjuje interese otrok v realnem življenju. Naj ne postane otrokova glavna dejavnost ali »nadomestno« otroško dvorišče. Poleg igre postaneta računalnik in internet tudi izobraževalna pripomočka. 

Koristni napotki:

  • Otroku pomagajmo pri iskanju informacij za domače naloge in šolske projekte.
  • Pomagajmo mu ob kreiranju lastnega elektronskega naslova.
  • Pokažimo mu svoj pregled elektronske pošte.
  • Nastavimo filtre za nezaželeno pošto.
  • Otrok naj ne odgovarja na elektronsko pošto neznanih pošiljateljev.
  • Podobno velja za sodelovanje v mladinskih forumih, klepetalnicah, družabnih omrežjih. Skupaj poiščimo mladim primerne ter ga seznanimo s spletno etiko. Otrok naj ne navezuje osebnih stikov z neznanci z interneta.

Adolescenca (nad 12 let):

Virtualni svet mladostnikom predstavlja dodaten vir informacij o sebi, spremembah, ki se jim dogajajo, vir informacij o oblikovanju samopodobe, tudi spolne identitete. Preko interneta iščejo stike in z njimi eksperimentirajo, hkrati pa ohranjajo že obstoječe stike s svojimi »realnimi« vrstniki. S pretirano kontrolo ali omejevanjem spletnih stikov bomo dosegli le upor najstnika ter izgubili dragoceni zaupni stik z njim. Odraslih, ki boste zgolj prepovedovali in kritizirali brez praktičnih osnov poznavanja interneta, namreč otrok ne bo resno sprejel in se bo počutil prikrajšanega.

Koristni napotki:

  • Poleg možnosti spolnih zlorab je pomembno, da najstnika opozorimo še na vrstniško nadlegovanje preko spleta.
  • Otroku jasno sporočimo, da mora reagirati na vse grožnje in da smo mu vedno pripravljeni pomagati.
  • Na internetu poiščemo portale za mlade, ki svetujejo s preverjenimi nasveti za mlade.
  • Tudi sami ohranimo elektronski in telefonski stik z najstnikom.
  • Najstnika poprosimo za nasvet pri uporabi programa, ki ga sami nismo vešči, in s tem pokažimo zanimanje in spoštovanje do njegovih spretnosti.
  • Trenutno je za mlade zelo privlačna uporaba spletnih družabnih omrežij. Pogovor o varovanju zasebnosti je tema, ki jo tu ne smemo izpustiti.
  • V primeru težav ostanite mirni, saj vaše prestrašeno reagiranje ne bo prineslo nič dobrega, prav tako pa tudi ne ignoriranje problemov. Bodite radovedni in otroke povprašajte po njihovem virtualnem raziskovanju. Kadar vas kaj moti, se o tem pogovorite.

Foto: FreeDigitalPhotos.net

Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorjev in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za zdravje in digitalno tehnologijo (HaDEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti HaDEA.

Pravno obvestilo  |  Politika zasebnosti in uporaba piškotkov

© Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani.
Vse pravice pridržane, razen za vsebine (videi, gradiva, besedila, slike itd.), ki so objavljene pod licencami Creative Commons.

Fakulteta za družbene vede Arnes MISSS Insafe
Logotip MDP EU Logotip - Sofinancira Evropska unija